Skip to main content

Thesis (15 cr)

Code: R0045-3201

General information


Enrollment
01.01.2000
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Porvoo
Laurea Hyvinkää
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 200
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Maire Antikainen
Hanna Nurmiranta
Pilvi Niemelä
Anna Puisto
Johanna Kamke
Sanna Hämäläinen
Jonna Brandt
Sanni Einovaara
Teacher in charge
Maire Antikainen
Groups
SSP222KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
SSF222SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
SSB222SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
SSP221KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
SSB221KN
Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
SSB221SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Hyvinkää
SSF221SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
Study unit
R0045

Learning outcomes

The student is able to
- present justified suggestions for development in relation to working life
- conceptualize phenomena related to working life based on research results
- use appropriate research and development methods in order to produce new knowledge
- act in development projects cooperatively and in a responsible manner with working life and other partners
- evaluate personal activities and solutions critically
- understand concepts in an extensive scale and present topics logically with justification

Location and time

Opinnäytetyö ohjaus toteutetaan verkossa.

Materials

Opinnäytetyön lähdekirjallisuus sisällöllisesti rakentuu pääosin opiskelijan omasta aiheesta lähtien.

Opinnäytetyöpohja on opiskelijaintrassa: katso Dokumenttipohjat (tai Opinnäytetyö).

Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa. Urkund-käyttöohje opiskelijalle ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa on ohjeistettu opiskelijaintran sivuilla.

Teaching methods

Opinnäytetyön tekemisen voit aloittaa valitsemanasi ajankohtana, siihen ei ilmoittauduta. Liity oheisesta linkistä opinnäytetyötilaan ja orientoidu opinnäytetyöprosessiin
https://canvas.laurea.fi/enroll/GNF37A

Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä.
Opinnäytetyön laatimiseen kuuluu toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.

Opinnäytetyö prosessi rakentuu ryhmäohjaus-käytänteiden tukemana. Ryhmäohjausten lisäksi prosessiin liittyy työkohtaisia ohjauksia sekä tiedonhaun ja kirjoittamisen pajoja. Prosessi rakentuu suunnittelu-, toteutus- ja julkaisuvaiheen osista.

”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Employer connections

Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Exam schedules

Opinnäytetyöinfoja pidetään kaksi kertaa lukukaudessa. Ajankohdat löydät canvas-kalenterista ja työtilasta. Opinnäytetyöohjaus toteutetaan verkossa.

Opiskelija osallistuu ryhmäohjaustapaamisiin oman etenemissuunnitelmansa mukaisesti aikatauluttaen, mutta kuitenkin siten, että ryhmäohjaukset painoittuisivat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheeseen. Osallistuminen ryhmäohjauksiin ensisijaisesti oman ohjaajan johdolla, omassa ryhmässä. Opinnäytetynö suunnittelu, toteutus ja julkaisuvaiheen asiat käsitellään yhteisissä teemawebinaareissa.

Opinnäyteprosessiin liittyvät osat, kuten viestintä ja tiedonhaku tulee suorittaa ko. lehtoreiden ohjeiden mukaisesti. Opintojakso päättyy julkaisuseminaariin, jossa oma työ esitellään, ja jokainen toimii opponenttina toiselle julkaistavalle työlle. Osallistu vähintään yhteen julkaisuseminaariin ennen oman työsi esittämistä julkaisuseminaarissa.

Opinnäytetyöprosessien kesto vaihtelee ajallisesti paljon, ja on opiskelijan itsensä säädeltävissä. Ryhmäohjaustapaamisia jatketaan ensimmäisen lukuvuoden tapaamisten jälkeen opiskelijoiden tarpeista riippuen.
(Laurean tutkintosääntö 18 §).

Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. lisätiedot opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Pohdi aluksi opinnäytetyösi tarvetta:
Millaisia ovat ne ilmiöön liittyvät kehittämis- ja tutkimustarpeet, jotka edellyttäisivät selvittelyä ko. kontekstissa?

Tarpeen ohjaamana opiskelija määrittää opinnäytetyönsä tavoitteen siten, että voi sen avulla tukea sekä omaa ammatillisen identiteettinsä vahvistamista että työelämän yhteistyökumppanin tarpeita.

Opinnäytetyön tavoite ilmaisee sen, mitä hyötyä siitä on toimeksiantajalle (esim. tuottaa arviointitietoa työelämän kehittämistarpeisiin, auttaa muuttamaan dokumentointijärjestelmää tms.) ja opiskelijalle itselleen ammatillisen osaamisen kehittymisessä kohti asiantuntijuutta. Tavoite kertoo kenelle ja millaista tietoa, hyötyä tai osaamista opinnäytetyön avulla saavutetaan.

Tavoitteeseen päästään usein tutkimuskysymyksen muotoilun avulla. Tutkimuskysymyksesi avulla määrität:
- Mitä sinun opinnäytetyössäsi odotetaan, toivotaan tekevän suhteessa em. tarpeeseen?
- Mitä on se, mitä sinä lähdet tekemään?

Näihn tavoitteisiin pääsemiseksi opinnäytetyön muoto voi olla:
- tutkimuksellinen
- kehittämistyö
- portfolio-muotoinen, tai
- päiväkirjamuotoinen

Evaluation scale

H-5

Qualifications

The prerequisite for starting the thesis is that the student has completed or is currently completing the study unit Methods for Research-based Development Work (or the study unit Research and Development Methods) or has equivalent competences that have been recognized as part of the degree through a demonstration of competence or credit transfer.

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
C-yksikössä opiskelijoiden opinnäytetyön ryhmäohjaus, sekä opinnäyteinfo ja -tori, toteutuvat verkossa.

Julkaisuseminaarit pidetään verkossa. Julkaisuseminaareihin ilmoittaudutaan Hyvinkään opintotoimiston koordinoimana.
Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.

Opinnäytetyön aloittamista ennen tulee suorittaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäopinnot, tai aloittaa viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.

Huom.
- opinnäytetyö alkaa aiheanalyysin tuottamisella (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
- Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.

Go back to top of page