Social Work with Children and Young People (10 cr)
Code: R0367-3020
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
26.01.2023 - 10.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Hanna Väätäjä
- Vuokko Pohjanoksa
- Teacher in charge
- Vuokko Pohjanoksa
- Scheduling groups
- Avoin AMK (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS
- Study unit
- R0367
Learning outcomes
The student is able to
- discern, recognise and assess the special help needs of children and young people
- support children and young people in different life situations and operating environments
- apply information related to the specific stage of a child's and young person's life
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla on hanketyöskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa hankepaikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa. Yhteistyökumppanit:
Pienperheyhdistys ry (tukihenkilönä lapselle vanhempien erotessa)
SPR:n nuorten turvatalo (Vapaaehtoisena nuorten turvatalolla tai Digiraadissa mukana nuorten osallisuutta tukemassa)
Sekasin -chat (chat -päivystäjänä)
Yrityskylä Espoo (ohjaajana Yrityskylässä 6.-luokkalaisille)
Exam schedules
Läsnäolovelvollisuus on videotehtävien purkuseminaareissa 26., 27. ja 28.4.2023 kts. opintojakson lukujärjestys. Mikäli ei pääse paikalle, on tehtävä läsnäoloa korvaavat tehtävät. Mikäli ei pääse orientaatioon, on asiasta ilmoitettava vastuuopettajalle.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Content scheduling
Sisältö:
Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 2 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta. Lisäksi oppimispäiväkirjassa pohditaan omia arvoja ja sitä miten omat kokemukset näkyvät voimavarana ammatillisessa mielessä. (arviointi hyv-hyl) 2 op
Moduuli 2: Lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeiden havaitseminen, tunnistaminen ja arviointi 4 op
- Pienryhmätehtävä: Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan video ja siinä käytetään lähteitä. Videot palautetaan Canvakseen ja videot puretaan yhteisessä seminaarissa 3 op (arviointi T1-K5). Aiheita:
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o arkea häiritsevä pelaaminen/ somen käyttö
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o nuori kriisissä
o traumatisoituneen nuoren kohtaaminen
o oppimisvaikeudet
Elokuvatehtävä 1 op (arviointi hyv-hyl)
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
4 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen. 3 op (arviointi T1-K5). Hanketyöskentelypaikan voi etsiä itse tai osallistua opettajien hankkimiin hankkeisiin. Hankepaikat: Go strong -lastensuojelupalvelut, Yrityskylä Espoo, Sekasin -chat, Spr:n nuorten turvatalot, Spr:n nuorten Digiraati.
- Palvelujärjestelmätehtävä: Nuorille suunnatut palvelut kunnassasi/valitsemassasi kunnassa, joita esitellään mind-mapin avulla 1 op (arviointi hyv-hyl)
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)