Skip to main content

Business Planning (10 cr)

Code: HL00BQ79-3027

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2024 - 13.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
7 cr
Virtual proportion
3 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Eeva Miettinen
Tomas Illman
Teacher in charge
Eeva Miettinen
Groups
HLG223SA
Liiketalouden koulutus, digitaalinen markkinointi, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Study unit
HL00BQ79

Learning outcomes

The student is able to
- recognize existing trends and customer needs
- productize an offering based on customer benefits and the customer experience
- apply different business models and processes
- create a business plan considering sustainable business practices*

*The addition 'considering sustainable business practices' comes into effect on August 1, 2024.

Location and time

Opintojakso alkaa tammikuusa ja päättyy toukokuussa 2024..
Monimuotototeutus, jossa lähiopetusta Leppävaaran kampuksella.
Opintojakso toteutetaan Canvas -oppimisympäristössä.
Tehtäväpalautusten deadlinet Canvasissa ja Pakissa.

Materials

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat (Canvas työtilassa)
Ohjaajien luennot.
Materiaalit on määritelty yksityiskohtaisesti Canvasissa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuototeutuksena Leppävaaran kampuksella.
Kampuksella toteutettavien lähipäivien (ma/ti kerran kuussa) lisäksi opiskelijat ja opiskelijatiimit toimivat itsenäisesti verkossa / tapaamisin. Lisäksi yksi opetuskerta on verkossa (zoom) ja tästä ei tule tallennetta.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.

Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.

Employer connections

Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.

Exam schedules

Opintojakson orientaatio on tammikuussa 2024 Leppävaaran kampuksella.
Lähipäivät näet Pakista.
Opintojakson projekti etenee prosessimaisesti ja välipalautuksia on joka kuukausi. Opintojakson tentti ajoittuu maaliskuun lopulle.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta.
Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä. Työskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.
Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.

Content scheduling

Opintojaksolla tehtävä projektityö tehdään tiimissä.Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page