Mental Health and Substance Abuse Nursing (6 cr)
Code: SH00BS88-3026
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 01.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 21.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Minna Pulli
- Sanna Pirinen
- Teacher in charge
- Sanna Pirinen
- Groups
-
SHB222KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K22, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BS88
Learning outcomes
The student is able to
- describe the most common mental health disorders in children, young people and adults and their main examination and treatment methods
- use evidence-based information and recommendations when justifying decisions, approaches and working methods used in mental health and substance abuse nursing care
- apply the principles of resource-oriented interaction in the care of a mental health and substance abuse clients and in supporting the significant others
- recognise the patient's difficult emotions, psychological strain, grief and crisis, and describe how to help the patient and their significant others to manage these difficult feelings
- describe the significance of the service system for mental health and substance abuse nursing, digital services and work in multiprofessional teams and networks
- describe the special features of medication treatment in mental health nursing
- explain the significance of ethical guidelines and legislation in mental health and substance abuse nursing
- recognise special features related to cultures and subcultures in mental health and substance abuse nursing
- analyse ethical questions related to mental health and substance abuse nursing
- analyse the significance of their own attitudes, perceptions and resources when implementing client-oriented nursing
Location and time
Hyvinkään kampus, kevät 2023.
Materials
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa.
Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset.
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset.
(Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset.
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Opintojakson aloituskerta, pakollinen osallistuminen. (Laurean tutkintosäännön mukaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla on oltava läsnä -näin varmistat paikkasi opintojaksolla).
Simulaatiopäivät, pakollinen osallistuminen. Yksi simulaatiopäivä/ opiskelija. Jako pienryhmiin muodostetaan opintojaksolle ilmoittautumisen jälkeen. Pakollinen läsnäololtaan, ei voi suorittaa korvaavilla tavoilla muutoin kuin osallistumalla seuraavan ryhmän mukana seuraavalla lukukaudella.
Seminaaripäivä, pakollinen osallistuminen.
YleSh tietotesti, pakollinen osallistuminen.
Opintojakson suorittaminen edellyttää pääsääntöistä osallistumista etäopetukseen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Jos olet tehnyt aikaisemmin kesäopinnoissa Psykiatria 1 op verkkokurssin, vastaa tämä suoritus opintojakson itsenäisesti suoritettavia lääketieteellisiä verkkotehtäviä Canvasissa.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.