Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)
Code: R0034-3052
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.01.2024 - 30.06.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Jonna Brandt
- Teacher in charge
- Pilvi Niemelä
- Groups
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
- Study unit
- R0034
Learning outcomes
The student is able to
- recognize and outline various theoretical work orientations and working methods in client work
- use and apply social pedagogical, sociocultural and psychosocial methods and tools to support individuals, families and groups in different life stages
- manage the process of methodical and goal-oriented client work
- evaluate and document client work
Materials
Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:
Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvas- työtilassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen, josta tehdään seminaariesitys. Oppimisprojektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itsenäisesti, Lbd työskeneteyyn kuuluu ohjaustapaamiset ohjaavan lehtorin kanssa.
Lisäksi työelämäyhteistyötä tehdään asiantuntijoiden luentovierailuilla.
Exam schedules
Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio- ja seminaaripäivät, tentit, ohjausosaamisen työpajapäivä sekä Apottikoulutukset. Opiskelijoille suositellaan osallistumista lähiopetuksen kerroille.
Ensimmäinen tentti järjestetään 1.3.2024 ja mahdolliset uusinnat suoritetaan Laurean uusintatilaisuuksissa 4.4.24 tai 25.4.2024.
Toinen tentti järjestetään 12.4.2024 ja mahdolliset uusinnat suoritetaan 25.4.2024 tai 16.5.2024.
Ilmoittautuminen uusintatilaisuuteen tapahtuu Laurean ohjeistuksen mukaisesti. Lisätietoa löydät opiskelijaintrasta.
Opintojakson aikataulut löytyvät Pakista ja niihin mahdollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan opintojakson alkamisen jälkeen Canvas - työtilassa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavasti:
Luento-opetus 72 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 80 h
Itsenäinen työskentely 107 h
Content scheduling
Toteutuksen moduulit ja painopisteet ovat
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 3 op
(Tentti HYL – 5)
2. Asiakastyön menetelmiä , 5 op
(Tentti HYL – 5 sekä seminaariraportti HYL - 5)
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op
(Oppimistehtävä, HYL - 5)
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä.Canvasissa.