Skip to main content

Operating Environment in a Service Company (5 cr)

Code: A9129-3024

General information


Enrollment
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2023 - 22.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
4 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Leila Jaakkola
Mervi Niemelä
Teacher in charge
Leila Jaakkola
Groups
MLA222SAM
Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara
Study unit
A9129

Learning outcomes

The student is able to
- interpret the operating environment of the hospitality sector and identify the changes in it
- recognize value chains and value networks

Materials

Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana.
Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.
Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ.Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Tuotantotalouden osasto. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.

Teaching methods

Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta pe 13.1. 9.30 - 12.00, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE PE 13.1. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLLE, leila.jaakkola@laurea.fi.

Tervetuloa opintojaksolle!

Employer connections

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.

Exam schedules

Toteutus alkaa 13.1. klo 9.30 - 12.00 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
Toteutus päättyy 22.5.
Zoom-verkkoapaamiset maanantai-iltapäivinä klo 15 - 16 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 13.1..

MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.

International connections

Ei ole tällä toteutuksella.

Completion alternatives

Ei koske tätä opintojaksoa.

Student workload

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
Itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Content scheduling

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page