Skip to main content

Professional Development in Practice 4. (13 cr)

Code: SH00BT00-3017

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
13 cr
Local portion
13 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Kirsi Ronkainen
Annika Kallio
Tiina Leino
Eija Okker-Tikkunen
Sanna Soini
Ulla Jauhiainen
Johanna Saastamoinen
Teacher in charge
Johanna Saastamoinen
Groups
SHV222KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Study unit
SH00BT00

Learning outcomes

The student is able to
- assess the need for care and services of patients in different life stages and situations and to support their functional capacity and resources
- plan, implement and evaluate nursing care of patients at different life stages (child, young person, older person, a pregnant woman and a woman who has given birth, vulnerable clients) using evidence-based information and recommendations
- apply client-oriented working methods to identify factors that increase vulnerability and improve client’s inclusion
- assess and develop their interaction skills and care relationship with different client groups in demanding client and interaction situations
- implement and assess safe medication treatment, taking the special characteristics of the patient into consideration
- assess the patient's needs from the perspective of sexual and reproductive health and to address related issues with the patient
- analyse and assess service paths for paediatric patients, families, elderly and patients with disabilities and propose solutions to improve the efficiency of care and support
- assess the success of multiprofessional cooperation and use it for the benefit of the patients and their significant others


The following learning objective for public nursing students has been added and the change comes into effect on January 1, 2025. The student is able to
- plan, implement and evaluate group guidance together with the client and other operators

Content

Theme: Evidence-based decision-making on clinical nursing in nursing of different age groups and vulnerable clients.

LbD assignment during placement: Evidence-based nursing
- auditing task/forming a clinical research question (e.g. PICO/PICoa/PCC)
- searching for research data, critical assessment and comparison of nursing practices, summarising conclusions and oral presentation in the practice environment.

Materials

Opintojakson materiaali nähtävillä Canvas työtilassa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.

Exam schedules

Osa 1: ÄITYSHUOLLONHARJOITTELU 1 op
Aloitus: 6.9.2023 (orientaatio ja tehtävän ohjeistus)
Seminaari: 12.10.2023 (seminaariesitykset)

Osa 2: KLIININEN HARJOITTELU 12 op
Harjoitteluympäristöihin liittyvät asiat löytyvät Terveysalan harjoittelu OPS2021, Tikkurila -Canvas-työtilasta.

Harjoittelun pituus on 4+4vkoa (perhehoitotyön ja kotihoidon harjoittelu), eli yhteensä 8 viikkoa. Olemme kuitenkin varanneet harjoittelutyötilan taulukkoon teille myös ylimääräisen harjoitteluviikon, jotta mahdollisimman moni saisi harjoittelupaikan.


Myös pidemmän harjoittelun tekeminen (esim. aikaisemman harjoittelun täydennys) on mahdollista, mikäli sinulla on rästejä aiemmista harjoitteluista TAI olet tehnyt jo 5 moduulin teoriaopintoja. Pidennetystä harjoittelusta on tärkeää sopia etukäteen tutoropettajasi kanssa.

Completion alternatives

Osa 1: Äitiyshuollon harjoittelu 1 op voi suorittaa kliinisessä harjoittelussa.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:

Osa 1: 1 op = 27h
Osa 2: 12 op = 324h

Content scheduling

OSA 1: ÄITIYSHUOLLON HARJOITTELU 1 op
- Äitiyshuollon tavoitteet
- Äitiyshuollon toimintaympäristöt

Osa 2: KLIININEN HARJOITTELU 11 op
Harjoittelun osat:
-Kotihoito 4 vkoa
-Perhehoitotyö 4 vkoa
-Äitiyshuolto 1 vkoa (tarkempi ohjeistus opintojakson vastuuopettajalta)

Harjoitteluympäristöt: Kotihoidon yksiköt ja kotisairaala, lasten ja nuorten hoidon yksiköt (esim. perhekeskukset, lasten ja nuorten osastot ja poliklinikat), erityistä tukea lapsille, nuorille ja perheille tarjoavat organisaatiot (esim. erityisoppilaitokset, lastensuojelu, vastaanottokeskukset, turva- ja ensikodit), ikääntyneiden hoitoympäristöt (esim. geriatriset poliklinikat, ikääntyneiden neuvolat), naistentautien vuodeosastot ja poliklinikat, äitiyshuollon yksiköt (esim. lapsivuodeosastot, äitiyspoliklinikat).

Harjoittelun LbD-tehtävä: Hoitotyön vuorovaikutuksen taitajaksi (8h)

Evaluation scale

Approved/Failed

Qualifications

The student has actively participated in the study unit "Medication Treatment and Medication Calculations 4." and has passed the medication calculations prior to the clinical practice placement starts.

Further information

Edeltävät opinnot ennen harjoittelua
-Edeltävistä opinnoista moduulit 1-3 pääosin suoritettuna
-Moduulin 4 teoriaopinnot pääosin suoritettu
-Lääkelaskut hyväksytysti suoritettuna

Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista. Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)

Go back to top of page