Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)
Code: SH00BS97-3016
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Annika Kallio
- Teacher in charge
- Annika Kallio
- Groups
-
SHV222KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- SH00BS97
Learning outcomes
The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes
Location and time
Syksy 2023
Materials
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Teaching methods
HUOM! OPINTOJAKSON AIKATAULUIHIN VOI TULLA MUUTOKSIA ENNEN OPINTOJEN ALKUA!
Päivätoteutus
Opettaja: Annika Kallio
Opintojakso koostuu 3 moduulista ja moduulin sisältöihin liittyvästä Blogi- tehtävästä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio ajankohta tarkentuu myöhemmin.
Työpajatyöskentely-päivä (A- ja B- ryhmäjaon mukaiset päivät)
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet-seminaari 11.10.2023
Exam schedules
Kurssin aikataulut vahvistetaan kurssin aloituskerralla, johon osallistumalla opiskelija varmistaa osallistuvansa kurssille (kts. tutkintosääntö).
Aloitus orientaatio pvm. (pakollinen läsnäolo)
Luento-opetus 4x4h
Työpaja-opetus 8h A- ja B-ryhmissä (pakollinen läsnäolo)
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet- seminaari x.x klo (pakollinen läsnäolo)
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö.
Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.
Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.
Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
3op = 81h:
Luento-opetus 4x4h
Työpaja-opetus 8h (A- ja B-ryhmä)
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet seminaari 6h
Itsenäinen opiskelu 51h
Content scheduling
HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)