Skip to main content

Service Innovations (10 cr)

Code: A9145-3016

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.09.2023 - 20.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
8 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
10 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Marjukka Turunen
Miia Vakkuri
Teacher in charge
Miia Vakkuri
Groups
MSA222KN
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K22, Leppävaara
Study unit
A9145

Learning outcomes

The student is able to
- carry out an innovation project applying the newest existing knowledge and service innovation and design methods
- work in multisectoral projects
- apply creative problem-solving and develop working methods

Location and time

Lukukausi: syksy 2023
Opetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
Tiimityöskentelyä tehdään tiimeissä myös muina aikoina.
Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa
tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä.

Materials

Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is service design thinking: basics - tools - cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana http://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly
https://www.thisisservicedesigndoing.com/
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Julkaistu myös E-kirjana http://www-ellibslibrary-com.nelli.laurea.fi/book/978-952-14-1688-0
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. New Jersey: Hoboken, John Wiley & Sons Inc. Julkaistu myös E-kirjana https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2670000000592458
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
http://libguides.laurea.fi/c.php?g=224541&p=3296882

Teaching methods

Projektitoimeksiantajan antaman kehityshankkeen suunnittelu, toteutus ja arviointi palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen.
Palvelukonseptin ideoinnissa käytetään hyödyksi
yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä:
Lean Service Creation
Benchmarking
Haastattelu
Havainnointi
Persoonat
Asiakaspolku
Value Proposition Canvas
Trend Canvas
Business Model Canvas

Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikoittain. Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin (mikäli poissaoloja on enemmän kuin 3 krt, hylätään suoritus). Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ke 21.09.2022 klo 9-15. Lähiopetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Employer connections

Opintojaksolla kehitämme Kalatukku Eriksson yrityksen palveluliiketoimintaa.

Student workload

1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Lisätietoja:
Miia Vakkuri
miia.vakkuri@laurea.fi
Marjukka Turunen
marjukka.turunen@laurea.fi

Go back to top of page