Skip to main content

Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)

Code: SH00BS97-3015

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.09.2023 - 25.10.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Johanna Saastamoinen
Teacher in charge
Johanna Saastamoinen
Groups
SHV222SA2
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Tikkurila, ryhmä 2
Study unit
SH00BS97

Learning outcomes

The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes

Location and time

Syksy 2023

Materials

OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA

Suositeltavaa materiaalia

• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Kurssin aikataulut vahvistetaan kurssin aloituskerralla, johon osallistumalla opiskelija varmistaa osallistuvansa kurssille (kts. tutkintosääntö).

Orientaatio 12.9.2023 (pakollinen läsnäolo)
Luento-opetus 3x4h
Työpaja-opetus 1x8h Tikkurilan kampuksella kahdessa ryhmässä A & B (pakollinen läsnäolo)
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet- seminaari 11.10.2023 (pakollinen läsnäolo)

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.

Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen. Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
3op = 81h:
Luento-opetus (Zoom) 3x4h
Työpaja-opetus Tikkurilan kampuksella 8h
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet seminaari 6h
Itsenäinen opiskelu 55h

Content scheduling

HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op

Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.

Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä

Opiskelija osaa:

-Tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
-Kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
-Kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
-Kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
-Hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
-Analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä

Ydinsisällöt:

-Haavoittuvuutta ja tuen tarpeita lisäävien tekijöiden ja elämäntilanteiden tunnistaminen esim. työttömyys ja huono-osaisuus, vammaisuus, paljon palveluita tarvitsevat, maahanmuuttoon ja kulttuuriseen taustaan liittyvät tekijät
-Maahanmuuttajien palvelutarpeet ja terveyden edistämisen erityiskysymykset
-Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden osallisuuden tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisy, toimintatavat ja menetelmät
-Sairaanhoitajan vastuu potilaan oikeuksien ja lainmukaisten palveluiden toteutumisesta ja hoidon jatkuvuudesta
-Palveluohjaus, palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma hoitotyön toimintatapana
-Terveys- ja sosiaalipalvelujen yhteistoiminta ja ammattiryhmien välinen yhteistyö
-Keskitetty ja asiakaslähtöinen asiakas- ja palveluohjaus
-Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen
-Vertais- ja järjestötoiminta haavoittuvassa asemassa olevan tukena
-Vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet haavoittuvassa asemassa olevien ja eri kulttuuritaustan omaavan asiakkaan kohtaamisessa
-Kulttuurinen ja transnationaalinen kompetenssi monikulttuurisen hoitotyön viitekehyksenä

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)

Go back to top of page