Skip to main content

Nursing Care of Elderly Patients (4 cr)

Code: SH00BS96-3013

General information


Enrollment
27.11.2023 - 17.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Jenni-Maria Jaakola
Maija Aho
Teacher in charge
Maija Aho
Groups
SHP222SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Porvoo
Study unit
SH00BS96

Learning outcomes

The student is able to
- apply their knowledge of changes related to ageing, health risk factors and most common illnesses of the elderly in their nursing care
- apply the principles and recommendations related to the assessment of the functional capacity, service needs of elderly patients and service guidance
- apply the main principles of rehabilitation and resource-oriented care while supporting health, functional capacity and care for elderly patients
- apply research data and recommendations in the planning, implementation and assessment of the quality of care for elderly patients
- describe and justify the most common examinations and procedures needed in the nursing care of elderly patients when the general condition of the elderly patient has suddenly deteriorated
- describe the special features of interaction and guidance in the nursing of elderly patients and patients with a memory disorders
- describe and justify the use of digital and technological aids in the monitoring and treating of the health of elderly patients and their rehabilitation

Materials

Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980

Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.

Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.

Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf

Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet:
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf

Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Tarvittaessa toteutukselle kuuluvan YleSH-tietotestin voi uusia virallisena uusintapäivänä Porvoon kampuksella.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opintojakso on mahdollista suorittaa osaamisen näyttönä, jos opiskelijalla on
a)lähihoitajan tutkinto ja vanhustyön suuntautumisvaihtoehto suoritettu hyvillä arvosanoilla (vähintään arvosanalla hyvä)

TAI

b)aikaisempi lähihoitajan tutkinto(millä tahansa suuntautumisvaihtoehdolla) ja lisäksi vanhustyön soveltuvaa työkokokemusta takana vähintään 3 vuotta

Lisäkoulutus vanhustyöhön (esim. toimintakyvyn arviointi, RAI-koulutus, Validaatio tai muu muistisairaan kohtaamiseen liittyvä, akuutit tilanteet, ravitsemus, ikääntyneen lääkehoito) katsotaan eduksi

Osaamisen näytössä opiskelija toimittaa osaamisanalyysin (kts. ohjeet opiskelijaintrasta) opintojakson opettajalle ja opettaja arvioi onko näyttö mahdollinen. Mikäli näyttö on mahdollinen, opiskelija osallistuu uusintatenttitilaisuudessa Ikääntyneen hoitotyön tietotestiin. Ennen tenttiä opiskelijalla on mahdollisuus
tutustua tietotestin tenttimateriaaleihin.

Tentti on mahdollista suorittaa vain kerran (ei uusinta mahdollisuutta). Tentti arvioidaan T1-K5 (T1= vähintään 40% kokonaispisteistä). Ennakkomateriaalin tenttiin löydät Digicampukselta.

Hyväksytty osaamisen näyttö viedään Pakkiin opintojakson opettajan toimesta ja opiskelijan ei tarvitse osallistua enää opintojaksolle.
Jos osaamisen näyttö on hylätty, opiskelija osallistuu normaalisti opintojaksolle.”

Osaamisanalyysi tulee palauttaa Canvasiin Ikääntyneen hoitotyön työtilaan viimeistään: 15.12.2023.

Hyväksytyn osaamisanalyysin jälkeen ilmoittaudu opiskelijaintran kautta viralliseen uusintaan, joka pidetään 25.1.2024 Porvoon kampukselle.


Lisäksi opiskelijan, jolla on olemassa työsuhde ikääntyneiden hoitotyön yksikköön on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla, eli kasvattamalla omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson opettajalta.

Student workload

Kokonaisuus 4 op = 108 h opiskelijan työtä

Ikääntyneen hoitotyö = 69,5h
Geriatria ja gerontologisen hoitotyön lähtökohdat 1 op = 27 h
Työpaja + valmistautuminen = 10h
YleSH-tietotesti = 1,5h

Content scheduling

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan ikääntymiseen liittyvistä muutoksista, ikääntyneen terveyden riskitekijöistä ja yleisimmistä sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- soveltaa iäkkään toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin sekä palveluohjauksen periaatteita ja suosituksia
- kuntouttavaan ja voimavaralähtöisen hoitotyön periaatteita ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukemisessa sekä hoidossa
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia ikääntyneiden hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon laadun arvioinnissa
- kuvata ja perustella iäkkäiden hoitotyössä tarvittavat keskeiset tutkimukset ja toimenpiteet, kun ikääntyneen yleistila on äkillisesti heikentynyt
- kuvata vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet ikääntyneen ja muistisairaan hoitotyössä
- kuvata ja perustella ikääntyneen terveyden seurannassa, hoidossa ja kuntoutuksessa hyödynnettäviä digitaalisia ja teknologisia apuvälineitä

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Go back to top of page