User-Centered Design of Digital Services (10 cr)
Code: A9330-3012
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
05.01.2023 - 05.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 50
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun yleisiä toimintatapoja oman alansa kehittämisessä
- integroida käyttäjän ja asiakkaan asiantuntemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin
- hahmottaa käyttöliittymäsuunnittelun ja vuorovaikutussuunnittelun perusperiaatteet
- hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja tekniikoita digitaalisen palvelun suunnittelussa
- hahmottaa digitaalisen palvelun käytettävyyden varmistamisen periaatteen
- toimia avoimissa innovaatioverkostoissa ja -ympäristöissä kehittäjänä
Materials
Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo:
Jackson, C. k. (2017). Digital design in action: Creative solutions for designers. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group.
Sinkkonen & al (2006) Käytettävyyden psykologia TAI (2013) Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability (Voices That Matter) Krug Steve
Cooper, A., Cronin, D., Cronin, D., Noessel, C. & Reimann, R. (2014). About Face: The Essentials of Interaction Design. Wiley.
Part II - Designing Behavior and Form
Part III - Interaction Details
Teaching methods
Course information is only available in finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.
Exam schedules
Opintojakson avaus
Loppuseminaari
Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.
International connections
Opintojaksolla suoritetavaa lbd-projektin saattaa kytkeytyä KV-yhteyksiä.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Student workload
Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Etäpäivä 1:Suunnittelukriteerit
Etäpäivä 2: Ideointi ja konseptointi
Etäpäivä 3: Prototyypit / Interaktiosuunnittelu
Etäpäivä 4: Käytettävyyden testaaminen
Etäpäivä 5: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute
Evaluation scale
H-5
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.