Skip to main content

Introduction to Evidence-based Nursing (3 cr)

Code: SH00BS76-3026

General information


Enrollment
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
1 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Virpi Valkama
Anne Makkonen
Monika Cseh
Anja Mertanen
Teacher in charge
Anne Makkonen
Groups
SHF223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Lohja
Study unit
SH00BS76

Learning outcomes

The student is able to
- define the meaning of evidence-based information and how it is produced, summarised and distributed
- describe the nurse's/public health nurse's role in evidence-based care and commit to implementing it
- describe the significance of different types of information in client contacts and evidence-based nursing in health care services
- search for information from the most common health science databases
- critically assess different sources of information and the reliability of the material
- read and utilise research data
- understand the basic Information related to copyright and reference sources
- apply the basics of reporting and scientific writing
- present information in different ways, taking the target group and its needs into account
- acquire basic presentation skills and use them in practise
- have a positive attitude towards research and evidence-based nursing
- discuss the significance of human rights, values of nursing, ethical principles and instructions in nursing and his / her own work
- recognise the existence of ethical conflicts and propose justified solutions to them

Materials

Canvaksen verkkokurssien materiaalit näet Canvaksesta kyseisten tehtävien kohdalta.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Viestinnän tehtävä linkittyy työelämän tarpeeseen. Tehtävää tukee teoriaopetus näyttöön perustuvasta hoitotyöstä ja hoitotyön etiikasta.

Exam schedules

Tarkista testien päivämäärät Canvaksesta. Testit on mahdollista uusia kaksi kertaa.

Luentojen, työpajojen ja tehtävien palautuksien päivämäärät näet Pakista. Työpajat ovat läsnäolovelvoitteisia, mm eettisen ongelman ratkaisun työpaja.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Englanninkielisen tutkimuksen lukutekniikka ja hyödyntäminen tehtävässä

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 3op. 1op on laskennallisesti 27h opiskelijan työaikaa.

Viestintä 1op
Näyttöön perustuva toiminta 1op
Hoitotyön etiikka 1op

Opintojen kuormittavuuslaskuri käydään läpi opintojen aloituksen yhteydessä

Content scheduling

Näyttöön perustuvan toiminnan osiossa käydään läpi näyttöön perustuvaa tietoa ja opiskellaan sen etsimistä ja hyödyntämistä.
Hoitotyön etiikan osiossa omaksutaan hoitotyötä ohjaavat eettiset periaatteet ja harjoitellaan eettisen ongelman ratkaisua. Lisäksi keskustellaan hoitotyön eettisyyteen liittyvistä osa-alueista, mm. kollegiaalisuus, ammattieettiset ohjeistukset jne.
Viestinnän osiossa perehdytään mm. tieteelliseen kirjoittamiseen. Palautettavia tehtäviä ovat testit ja essee. Testit ja tehtäväannot ovat canvasin työtilassa. Ennen ensimmäistä viestinnän tuntia perehdy esseen tehtäväantoon ja lue ennakkotehtävän teksti huolella.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n opiskelijoille,

Go back to top of page