Design Thinking (5 cr)
Code: MY00BR11-3005
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Service and Business Design (MYA4), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Anna Salmi
- Groups
-
MYA423SJPalvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S23, Leppävaara
- Study unit
- MY00BR11
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
• määritellä muotoiluajattelun periaatteet
• soveltaa muotoiluajattelua innovoinnissa
• kehittää yhteiskehittämisessä vaadittavia luovia taitoja
Location and time
8.9. ja 6.10.2023 klo 9-16:30 Leppävaaran kampuksella.
Materials
Osa opintojaksolla käytettävästä kirjallisuudesta. Täydentyy opintojakson kuluessa.
Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.
Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.
Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.
Dorst, Kees. (2011). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, 32(6), 521-532.
Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.
Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.
Kimbell, L. (2011). Rethinking Design Thinking: Part 1. Rethinking Design Thinking: Part 1. Design & Culture, Vol. 3 (3). 285-306.
Kimbell, L. (2012). Rethinking Design Thinking: Part 2. Rethinking Design Thinking: Part 2. Design & Culture, Vol. 4 (2). 129-148.
Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.
Kolko, Jon 2014. Well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.
Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.
Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer.
Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.
Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.
Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.255000000111184 7)
Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348
Tschimmel, K. (2012). Design Thinking as an effective toolkit for Innovation. In Proceedings of the XXIII ISPIM Conference: Action for Innovation: Innovating from Experience. Barcelona.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 8.9. ja 7.10.2023 klo 9-16:30. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat työskentelemällä vuorovaikutteisesti ja ohjatusti ryhmässä. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta.
Tärkeät päivämäärät:
Esitehtävän palautus x.x.
Kirjallinen oppimistehtävä palautus x.x.
Vertaispalaute, jokainen opiskelija antaa Canvasissa vertaispalautteen kahteen muuhun esseeseen x.x. mennessä.
Opintojakso arvioidaan kolmen viikon kuluessa opintojakson päättymisestä
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu-koulutuksen YAMK opiskelijoille.