Skip to main content

Placement for Professional Working Methods (15 cr)

Code: R0033-3027

General information


Enrollment
25.11.2024 - 23.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.01.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Local portion
15 cr
RDI proportion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 100
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Teachers
Annemari Kantanen
Pauliina Partanen
Katri Kärkkäinen
Paula Väliaho
Marjo Ritmala
Vuokko Pohjanoksa
Katja Hämäläinen
Jaana Paasu
Teacher in charge
Jaana Paasu
Groups
SSD224KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
SSD222KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus
SSD222SA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
SSD223SA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus
SSD224SA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus
SSD223KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
Study unit
R0033

Learning outcomes

The student is able to
- support and guide various clients and client groups in a goal-oriented manner
- analyse and apply the methods used in professional work
- perceive and understand the basic tasks of the work community and the organisation
- play an active and responsible part in the activities of the work community
- observe the ethical principles of the social care sector

Materials

Harjoittelukohtaiset ohjeet löytyvät Verkkososionomi harjoittelu -työtilasta.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Harjoittelu tehdään sosiaalialan työympäristössä, jossa sosionomit työskentelevät.

Exam schedules

Opiskelija ilmoittatutuu harjoitteluun Pakissa

Verkkososionomi harjoittelu -työtila:
- Opiskelija täyttää harjoittelunsa tiedot eLomakkeelle. Tiedot ohjautuvat tutoropettajalle sekä hallintoon, jossa nimetty henkilö tarkistaa Laurean ja harjoittelupaikan yhteistyösopimuksen. Harjoittelusta ei tehdä opiskelijakohtaisia sopimuksia.

- Opiskelija palauttaa harjoittelun tavoite- ja suunnitelmalomakkeen harjoittelun alettua (myös palkallisessa harjoittelussa).

- Palkattomaan harjoitteluun kuuluu yhteinen keskustelu opiskelijan, harjoittelupaikan ohjaajan ja tutoropettajan kanssa harjoittelun aikana.

- Opiskelija palauttaa raportin liitteineen viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä, jossa on liitteenä harjoittelupaikan ohjaan allekirjoitettu arviointi. Palkallisessa harjoittelussa palautetaan raportin liitteenä työtodistus.

PRM
-opiskelija kirjaa harjoittelunsa tiedot viimeistään harjoittelun päätyttyä.

International connections

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.

Opiskelijan tutoropettaja ohjaa harjoittelun ja näin ollen ottaa vastaan myös osaamisen näytön.

Student workload

Laurea–ammattikorkeakoulun sosiaali – ja rikosseuraamusalan koulutuksen laajuus on 210 opintopistettä (op). Sosiaali– ja rikosseuraamusalan opetussuunnitelmassa on kolme 15 op:n harjoittelua eli ammattitaitoa edistävää harjoittelua on yhteensä 45 op. Jokainen harjoittelu on laajuudeltaan 400 tuntia, josta 373 tuntia tehdään harjoitteluympäristössä ja 1 op eli 27 tuntia käytetään raportin laatimiseen. Harjoittelukohtaiset ohjeet löytyvät Verkkososionomi harjoittelu -työtilasta.

Harjoittelu on käytännössä 10 viikkoa.
Harjoittelu voi sijoittua myös pidemmälle ajalle. Tällöin opiskelija pitää harjoittelutunneistaan tuntilistaa, joka liitetään harjoitteluraporttiin.

Content scheduling

Tässä harjoittelussa painottuvat sosionomin osaamisen kompetensseista:
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
- toimii ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten
periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
- edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta sekä toimii arvoristiriitoja
sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla
- ymmärtää kulttuurista moninaisuutta ja toimii vuorovaikutustilanteissa sensitiivisesti
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemat

2. Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
- toimii ammatillisesti ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa ja kykenee reflektoimaan kriittisesti
omaa toimintaansa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakasturvallisen palveluprosessin asiakkaan osallisuutta ja
voimavaroja tukien
- tukee tavoitteellisesti yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kasvua, kehitystä ja arkea erilaisissa
elämäntilanteissa
- tunnistaa ja arvioi hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä sekä soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja
varhaisen tukemisen menetelmiä
- soveltaa ja arvioi sosiaaliohjauksen työorientaatioita ja menetelmiä asiakas-, ryhmä- ja
yhteisötyössä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää psykososiaalisen tuen merkityksen ja osaa toimia erilaisissa asiakkaan muutos- ja
kriisitilanteissa
- toteuttaa ja dokumentoi asiakastyötä asiakaslähtöisesti digitaalisessa toimintaympäristössä
huomioiden tietoturva ja -suojavaatimukset
- käyttää toiminnassaan hyvinvoinnin edistämisen, varhaisen tuen ja kuntouttavaa työotetta

3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä
haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalveluihin
- tuntee alan juridisen säädöspohjan ja toimii keskeisen lainsäädännön mukaisesti
- tuntee hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja
kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
- ymmärtää sosiaaliturvan toimintaperiaatteet
- toteuttaa kokonaisvaltaista palveluohjausta ja ymmärtää palveluohjauksen merkityksen

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page