Client-oriented digital service competencies (2 credits) (2 cr)
Code: SU00BT49-3002
General information
- Enrollment
-
06.09.2022 - 11.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.03.2022 - 31.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
Learning outcomes
Opiskeltuaan sosiaali –ja terveydenhuollon palveluosaamista sähköisissä ympäristöissä oppija on asiantuntija monialaisesta roolista käsin ja osaa
• tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön
• vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun
• soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä. Ymmärtää ammattiryhmänsä roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa
• selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)
• tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja
• vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja
• tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Content
Ammattilaisen osaamista tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntö. Ymmärtää uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (Hyvinvointi ekosysteemissä). Ammattilaisen tulee osata tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun. Hän ymmärtää ja huomioi kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa omassa toimintaympäristössään.
Location and time
Verkossa: (29.11.2022-17.1.2023)
Materials
Hyvän Mitta - Mitä on yhteiskunnallinen vaikuttavuus? - Bing video
Julkkari, sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2017. Kansalaisten kokemukset ja tarpeet: Microsoft Word - SK_III_27.3._Kansalaiskysely 2017 THL Word Template taittoon2.doc (julkari.fi)
Julkkari, asiakkaan palvelupolkumalli: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Julkkari, palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja: https://www.julkari.fi/handle/10024/140708
Kantapalvelu: Kansalaiset - Kanta.fi
Kyytsönen, M., Aalto, A-M., Vehko, T. Raportti 7/2021. Sosiaali-ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020–2021väestönkokemuksia: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142675/URN_ISBN_978-952-343-680-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Materiaalit - Hyvän Mitta (hyvanmitta.fi)
Niemelä, J. & Kivipelto, M. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019:https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Omakanta-palvelun esittely:
Play Video
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio, THL:URN_ISBN_978-952-302-739-8.pdf (julkari.fi)
Sosiaali- ja terveysministeriö tiedonhallinta: Sote-tiedonhallinta - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus - sote-uudistus - (soteuudistus.fi)
Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70321 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus - sote-uudistus - (soteuudistus.fi)
Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70321 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Sähköisen asioinnin kehittämisen periaatteet, valtiovarainministeriö: Sähköisen+asioinnin+kehittämisen+periaatteet.pdf (vm.fi)
Terveydenhuoltojärjestelmä Suomessa: https://www.eu-terveydenhoito.fi/hoitoon-ulkomailta-suomeen/terveydenhuoltojarjestelma-suomessa/
Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla: Sosiaalihuollon tiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla - THL
Tiedon toissijainen käyttö, STM: Sote-tietojen tietoturvallinen hyödyntäminen - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)
Tulevaisuuksien muistelu - Sitra
Valtioneuvoston julkaisu Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palvelujen tukena Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia 2020: URN_ISBN_978-952-00-3548-8.pdf (valtioneuvosto.fi)
Teaching methods
After learning about client-oriented digital service competencies, students are experts in their multidisciplinary roles and are able to:
- recognise the legislation behind the health and social care service system
- compare and help the client to select an electronic social welfare and health care service that suits the client best
- apply electronic service environments and tools. Understand their professional group’s role in customer-oriented social welfare and health care
- explain and describe the change in the reforming paradigm in which the customer's position is at the centre of the service system (in the well-being ecosystem)
- identify and analyse electronic service paths in different service systems
- compare different electronic services and digital appointments from the user’s perspective
- recognise and apply factors affecting cost awareness in social and healthcare services
Student workload
-aloituswebinaari: 29.11.2022 ja ryhmien muodostaminen
- ryhmätyö tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut tehtävä, palautus Moodleen (vapaaehtoinen ohjausmahdollisuus)
-yksilötehtävä keskustelualueella "vaikuttavuuden mittaamisesta sähköisten palveluiden kehittämisessä" ja "kehitettyjen palveluiden vienti käytäntöön"
-yksilötehtävä sähköinen tietotesti
2op=opiskelijan työnä 27hx2=54h
Content scheduling
- sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät
- sähköisten sote-palvelujen asiointipalvelut ja asiakaslähtöisyys
- erilaiset sähköiset palveluympäristöt ja työvälineet
- tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut
Evaluation scale
H-5