Basic Premises of Client Work in the Social Care Sector (5 cr)
Code: R0029-3040
General information
- Enrollment
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
26.08.2022 - 16.10.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Hanna Nurmiranta
- Teacher in charge
- Hanna Nurmiranta
- Groups
-
SSB222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
- Study unit
- R0029
Learning outcomes
The student is able to
- identify values and ethical principles in the social care sector
- recognize the basic characteristics connected to lifespan development
- outline client relationships in the social care sector and different life situations
Materials
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen H, Lyytinen P, Pulkkinen L, Ruoppila I, 2018. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: PS-Kustannus. Saatavan myös e-kirjana.
Raatikainen, E., Vepsä, P., Rahikka, A., Saarnio, T. & Hyvärinen, H. 2019. Ammattina sosionomi (3. uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy. Saatavana myös e-kirjana.
Muu suositeltava kirjallisuus esitellä opintojakson alussa Canvasissa
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Läsnäolovelvollisuus
pe 26.8.2022 orientaatio (kts.tiedot alla)
pe 30.9.2022 etiikka-työpaja
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Tehtävien viimeiset palautuspäivät merkitty Pakin kalenteriin ja Canvakseen.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti:
Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja Näyttökäytänteet Sosiaaliala- Canvaksesta.
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa mahdollisimman pian, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
- Ihmisen kasvun ja kehityksen lähtökohdat: kehityspsykologiaa sosionomin työn näkökulmasta
- Sosiaalialan asiakkuus ja erilaiset elämäntilanteet: sosionomin erilaiset toimintaympäristöt
- Arvot ja eettiset periaatteet: sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Laatukriteerit ovat opiskelijan nähtävillä Canvasissa.