Skip to main content

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 cr)

Code: R0196-3048

General information


Enrollment
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
7 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
English
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Pamela Linna
Anne Suvitie
Kati Saarinen
Teacher in charge
Pamela Linna
Study unit
R0196

Learning outcomes

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Materials

FAMILY NURSING:
1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin

2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020

3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092

4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774

5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545

6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset

7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf

ADULT AND ELDERLY CARE
1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus.
Käypä hoito –suositukset
- Muistisairaudet
- Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet

2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.

3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980

4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.

6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.

7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf

8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf

9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.
Englanniksi

Teaching methods

Opinnot alkavat viikolla 12.
Lukukauden info 21.3.2022 klo:10.00, jossa läsnäolovelvoite.

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig.
Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh)


AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA! Koronatilanne saattaa vaikuttaa toteutukseen.

Exam schedules

IV moduulin opintojen info: 21.3.2022 klo:10.00

Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajat Anne Suvitie ja Kati Saarinen

Lääkelaskujen tentti: 29.4.2022. 14.15-15.15

TYÖPAJAT
Työpajat toteutuvat pienryhmänä 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 12 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan opintojakson alussa

Työpajat sisältävät 2x4h lastenhoitotyön työpajoja, 2 x4 h äitiyshuollon työpajoja

Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettaja

Kulttuurinen vanhustyö - vanhustyön seminaari 28.4.2022 klo. 8.30-16.00

TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään opintojakson alussa.

Työpajat sisältävät 3x4h työpajaopetusta.

International connections

Opetuksessa käytetään tarvittaessa myös englanninkieltä, opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita.

Student workload

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
Kontaktiopetus 37 h
Itsenäinen työskentely 125 h
- ennakkotehtävät
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Oppimistehtävä

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
-Kontaktiopetus xx h
-Työpajat xx h
- Ylesh-Tentti 1h
- Itsenäinen opiskelu xx h

Content scheduling

Part 1: FAMILY NURSING 6 cr
Family nursing
Child normal growth and development
Child welfare
Pediatric nursing
Pediatric
Obstetrics and gynecology

Part 2: ADULT AND ELDERLY CARE 4 cr
Adult health and welfare
Palliative care
Dementias

Evaluation scale

H-5

Further information

TÄRKEÄÄ:

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Go back to top of page