Decision-making in the Nursing of Seriously Ill Patients (5 cr)
Code: SH00BJ49-3018
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Marina Arvonen
- Mia Poikolainen
- Eija Söderlund
- Hannele Moisander
- Tanja Hakkarainen
- Teacher in charge
- Mia Poikolainen
- Study unit
- SH00BJ49
Learning outcomes
The student is able to
- plan, carry out and assess the nursing of seriously ill patients by comprehensively integrating their competence, as set out in the national competence requirements for nurses
- analyse and outline the challenges to decision-making arising from the physical, mental and social needs of clients as well as the unpredictable and complex work environment
- analyse, lead and prioritise their own clinical work depending on the patient’s and the operating environment’s requirements
Materials
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3. uudistettu painos. Saatavilla oppiportissa.
Hänninen J. ym. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.'
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos
Käypä hoito -suositus 2019. Palliatiivinen hoito ja saattohoito. https://www.kaypahoito.fi/hoi50063
Saarto T & asiantuntijatyöryhmä. 2017. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:44.
Surkka T. ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.
Terveyskylä-palliatiivinen talo: https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo
Toinen seuraavista oppikirjoista:
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa
Teaching methods
Hoidon tarpeen arviointi
Palliatiivinen hoitotyö
Työpajat ja simulaatiot Tikkurilan kampuksella (100% läsnäolo)
itsenäinen työskentely Canvas
Lääkelaskukoe
Mapa (100% läsnäolo)
Exam schedules
Toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.
Orientaatio 10.1.2022 läsnäolovelvoite
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Student workload
Tämä opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27h)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54h)
Vaativat lääkelaskut integroituna opetukseen mukaan
MAPA (MAPA sisältyy kliinisen osaamisen vahvistamisen 2 op opintojaksoon)
8h opetuspäivä (ryhmä A ja B), josta noin 4h on teoriaa ja 4h harjoituksia. Opetus on kampuksella ja osallistuminen on välttämätönta hyväksytyn suorituksen saamiseksi. Kertaukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on käynyt MAPA-perusteet ensin. Jos ne ovat käymättä, voit tehdä ne keväällä tämän kertauksen sijaan. Lisenssi on aina voimassa 2 vuotta
Content scheduling
Orientaatio (cABCD & NEWS)
Hoidon tarpeen arviointi (sisältää valtakunnallisen näyttökokeen) (Mia Poikolainen)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sisältää simulaatiot) (Tanja Hakkarainen/Mia Poikolainen)
Palliatiivinen hoitotyö (sisältää valtakunnallisen tietotestin) (Marina Arvonen)
Vaativat lääkelaskut + tentti (Hannele Moisander)
MaPa (Eija Söderlund)
YleisSH koe (Mia Poikolainen/HAnnele Moisander)
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Evaluation scale
H-5