Skip to main content

Decision-making in the Nursing of Seriously Ill Patients (5 cr)

Code: SH00BJ49-3018

General information


Enrollment
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Teachers
Marina Arvonen
Mia Poikolainen
Eija Söderlund
Hannele Moisander
Tanja Hakkarainen
Teacher in charge
Mia Poikolainen
Study unit
SH00BJ49

Learning outcomes

The student is able to
- plan, carry out and assess the nursing of seriously ill patients by comprehensively integrating their competence, as set out in the national competence requirements for nurses
- analyse and outline the challenges to decision-making arising from the physical, mental and social needs of clients as well as the unpredictable and complex work environment
- analyse, lead and prioritise their own clinical work depending on the patient’s and the operating environment’s requirements

Materials

Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3. uudistettu painos. Saatavilla oppiportissa.
Hänninen J. ym. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.'
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos

Käypä hoito -suositus 2019. Palliatiivinen hoito ja saattohoito. https://www.kaypahoito.fi/hoi50063
Saarto T & asiantuntijatyöryhmä. 2017. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:44.
Surkka T. ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.

Terveyskylä-palliatiivinen talo: https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo

Toinen seuraavista oppikirjoista:
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.

Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa

Teaching methods

Hoidon tarpeen arviointi
Palliatiivinen hoitotyö
Työpajat ja simulaatiot Tikkurilan kampuksella (100% läsnäolo)
itsenäinen työskentely Canvas
Lääkelaskukoe
Mapa (100% läsnäolo)

Exam schedules

Toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.

Orientaatio 10.1.2022 läsnäolovelvoite

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Student workload

Tämä opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.

Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27h)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54h)
Vaativat lääkelaskut integroituna opetukseen mukaan

MAPA (MAPA sisältyy kliinisen osaamisen vahvistamisen 2 op opintojaksoon)
8h opetuspäivä (ryhmä A ja B), josta noin 4h on teoriaa ja 4h harjoituksia. Opetus on kampuksella ja osallistuminen on välttämätönta hyväksytyn suorituksen saamiseksi. Kertaukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on käynyt MAPA-perusteet ensin. Jos ne ovat käymättä, voit tehdä ne keväällä tämän kertauksen sijaan. Lisenssi on aina voimassa 2 vuotta

Content scheduling

Orientaatio (cABCD & NEWS)
Hoidon tarpeen arviointi (sisältää valtakunnallisen näyttökokeen) (Mia Poikolainen)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sisältää simulaatiot) (Tanja Hakkarainen/Mia Poikolainen)
Palliatiivinen hoitotyö (sisältää valtakunnallisen tietotestin) (Marina Arvonen)
Vaativat lääkelaskut + tentti (Hannele Moisander)
MaPa (Eija Söderlund)
YleisSH koe (Mia Poikolainen/HAnnele Moisander)

Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page