Medication Treatment and Medication Calculations 3. (2 cr)
Code: SH00BS91-3005
General information
- Enrollment
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.08.2022 - 05.10.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Sanna Mikkola
- Teacher in charge
- Sanna Mikkola
- Groups
-
SHB221SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BS91
Learning outcomes
The student is able to
- calculate medication doses correctly
- apply their knowledge of anatomy and physiology, pathophysiology, pharmacology and the implementation of pharmaceutical care when planning, implementing and evaluating the medication treatment of a surgical or acutely ill patient
- treat a patient's acute pain with medications
- plan, implement and evaluate the administration of intravenous nutrition
- explain the basic principles of safe blood transfusion
- explain the basics of epidural and spinal medication
- explain the basics of safe and aseptic use of central venous catheters
Materials
Tarvittava materiaali (myös lääkelaskujen harjoittelua varten) on sähköisessä muodossa Canvasissa.
Lääkelaskujen harjoittelussa voi hyödyntää lisäksi esim. Nikkola ym. 2020. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma pro.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Opintojakson aloitus 16.8.
Lääkelaskukoe 16.9.
1.uusinta 23.9.
2.uusinta 4.10.
Tehtävien palautuspäivämäärä sovitaan opintojakson alussa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Kirurgisen ja akuutisti sairaan potilaan lääkehoitoa tukeva farmakologia.
Verensiirto.
Kivun ja pahoinvoinnin lääkkeellinen hoito.
Parenteraalinen ravitsemus.
Vasoaktiivinen lääkehoito.
Aseptiikka lääkehoidon toteutuksessa.
Lääkelaskukoe.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.