Medication Treatment and Medication Calculations 2. (4 cr)
Code: SH00BS85-3005
General information
- Enrollment
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Porvoo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
- Teacher in charge
- Hanna Aaltonen
- Groups
-
SHP222KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
- Study unit
- SH00BS85
Learning outcomes
The student is able to
- apply knowledge of pathophysiology, pharmacology and the basics of medication treatment when planning, implementing and evaluating treatment for patients with internal medicine and infectious diseases
- describe the main drug classifications, drugs’ active ingredients and medicines used in long-term and acute care and their mechanisms
- justify the practices of safe and aseptic vaccination
- justify the necessity and benefits of safe vaccines for individuals, communities and society
- plan, implement and assess administration of intravenous medication and intravenous infusions
- implement safe and aseptic medication treatment using different routes of administration
Materials
-Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
-Kotovainio, T. & Lehtonen, A. 2017. Parenteraalinen lääkkeenanto. Sairaanhoitajan käsikirja. Terveysportti.
-Ernvall S. ym. 2013. Lääkelaskenta. Sanoma Pro.
-Nikkola R. 2017 tai 2021. Annos oivallusta: harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro e-kirja, Laurean lisenssi
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Opintojakson aikatulut ilmoitetaan opintojaksoinfossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla osaaminen osoitetaan:
Farmakologian perusteet: sähköinen tentti Canvas-oppimisympäristössä
Lääkelaskut: tentti Canvas-oppimisympäristössä Prcotorio-valvonnassa/kampuksella lähiopetuksessa
Työpajat: osallistuminen opintojakson työpajoihin kampuksella
Rokotusosaaminen: tentti Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Vapaavalintaisena 2. opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio opintojakson tehtävänannon mukaisesti
Student workload
Farmakologian perusteet 1,5 op=40h itsenäistä työskentelyä Canvas-oppimisympäristössä
Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1op=27h: Itsenäinen valmistautuminen työpajaopetukseen verkko-oppimisympäristössä, työpajaopetus kampuksella
Lääkelaskenta 0,5op=14h Itsenäinen valmistautuminen lääkelaskutenttiin opintojakson materiaalin pohjalta, mahdollisuus osallistua Zoom-lääkelaskujen tukityöpajoihin
Rokotusosaaminen 1op=27h itsenäistä työskentelyä Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Mahdollisuus suorittaa vapaasti valittaviin opintohin toinen opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio
Content scheduling
Farmakologian perusteet
-Tavallisimmat lääkeaineryhmät (DM, hengityselinsairaudet, munuaissairaudet, syöpäsairaudet, neurologiset sairaudet, reumasairaudet, sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet) ja niiden käyttöalueet, vaikutusmekanismit ja antotavat
-Lääkkeiden terapeuttiset, haittavaikutukset ja yhteisvaikutukset, yhteisvaikutusmekanismit
Suonensisäinen kanylointi ja nestehoidon aloittaminen ja toteutus
-Nestehoidossa käytettävät liuokset
-I.v.-injektion anto, lääkkeiden ja elektrolyyttien lisääminen infuusioon, lääkelisäysten sakkautuminen
Rokottamisen tietoperusta ja hyvät käytännöt
-Olkavarsi-injektio
-Intradermaalinen injektio
Lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
Turvallisen ja aseptisen lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
Iv-lääkehoitoon ja nesteytykseen liittyvät hyvät käytännöt ja suositukset
Lääkehoidon aseptiikka
Lääkeaineallergiat ja anafylaksia ja sen hoito
Itselääkitys
Lääkelaskenta:
-Annoslaskut
-Pitoisuudet
-Liuosten laimentaminen
-Infuusion antonopeuslaskut
-Kaasulaskut
Työpajat:
-I.v.-kanylointi
-I.v.-nestehoidon aloitus, iv-injektioiden ja lääkeinfuusioiden käyttökuntoon saattaminen ja anto, antibiootin laimennus, elektrolyyttien lisäys perusnesteisiin
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.