Design Thinking (5 cr)
Code: MY00BR11-3004
General information
- Enrollment
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Service and Business Design (MYA4), Laurea Leppävaara (Finnish)
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
• määritellä muotoiluajattelun periaatteet
• soveltaa muotoiluajattelua innovoinnissa
• kehittää yhteiskehittämisessä vaadittavia luovia taitoja
Location and time
2.9. ja 8.10.2022 klo 9-16:30 Leppävaaran kampuksella.
Materials
Kirjallisuutta
Brown, Tim 2008. Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84-95.
http://www.ideo.com/images/uploads/thoughts/IDEO_HBR_Design_Thinking.pdf
Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.
Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.
Boland, R. and Collopy, F. (eds.) (2004) Managing as Designing. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.
Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.
Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.
Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.
Kolko, Jon 2014. well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.
Kouprie, M & Sleeswijk Visser, F. (2009) A framework for empathy in design: stepping into and out
of the user’s life in Journal of Engineering Design Vol. 20, No. 5, October 2009, 437–448
Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.
Mattelmäki and Sleeswijk Visser (2011) Lost in Co-x Interpretations of Co-Design and Co-Creation. In Proceedings of IASDR'11, 4th World Conference on Design Research, Delft University.
Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer. Also available as an eBook (you have to log in first using your student number + password): http://laurea.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=666605
Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.
Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.
Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.255000000111184 7)
Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348
Rylander, A. (2009) Design Thinking as Knowledge Work: Epistemological Foundations and Practical Implications. Design Management Journal. Volume 4, Issue1. Pp. 7-19.
Ryan, Alex J. (2014) A Framework for Systemic Design. www.FORMakademisk.org. Vol.7, Nr.4, 2014, Art. 4, 1-14
Junginger, S. (2008) Product Development as a Vehicle for Organizational Change. In Design Issues: Volume 24, Number 1 Winter 2008. Pp. 26–35
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 2.9. ja 8.10.2022. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat vuorovaikutteisen ryhmätyöskentelyn avulla. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta. Poissaolo lähiopetuksesta korvataan korvaavilla suorituksilla, jotka antaa opintojakson opettaja.
Tärkeät päivämäärät:
Esitehtävän palautus 2.9.
Kirjallinen oppimistehtävä palautus 28.9.
Vertaispalaute, jokainen opiskelija antaa Canvasissa vertaispalautteen kahteen muuhun esseeseen 5.10. mennessä.
Opintojakso arvioidaan 29.10. mennessä.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu-koulutuksen YAMK opiskelijoille.