Research, Development and Innovation (5cr)
Code: A9461-3003
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 05.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 21 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Development and Management of Empowering Working Methods in Health Care and Social Services (SYA7), Laurea Leppävaara (Finnish)
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitystä työelämän kehittämisessä
- valita relevantin lähestymistavan tutkimus- ja kehittämistyölle
- valita tutkimus- ja kehittämistyönsä kannalta mielekkäät menetelmät
- rakentaa tutkittuun tietoon perustuvan viitekehyksen opinnäytetyölle
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta ja eettisyyttä
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Learning materials and recommended literature
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-hemkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.
Important dates
Opintojakson Canvas avautuu tiistaina 1.3.2022 klo 12.
Zoomissa toteutettavat lähiopetukset ovat:
Lauantai 5.3. klo 9-15
Lauantai 2.4. klo 9-15
Perjantaina 6.5. klo 9-15
Ennen kolmatta lähiopetuspäivää Zoomissa opiskelijat valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään tiistaina 10.5.2022 klo 23.59.
Forms of internationality
Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuslähteitä.
Student workload
Opintojakso on 5 op = 133,5h opiskelijan työtä (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä)
Content and scheduling
Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Evaluation scale
H-5