Professional Development in Practice IV (15 cr)
Code: R0198-3036
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 14 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Reija Korhonen
- Sanna Kuivalainen
- Tiina Mäkelä
- Irene Pylkkänen
- Hanna Vatanen
- Teacher in charge
- Irene Pylkkänen
- Study unit
- R0198
Learning outcomes
The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise
Location and time
Projektin orientaatio 28.1. (Zoom)
Asiantuntijapäivä 11.2. (Zoom)
Projektinohjauspäivä 21.4.
Projektin loppuseminaari 6.5.
Kotihoidon harjoittelun info 3.2. (zoom)
Perhehoitotyön harjoittelun info 4.2. (zoom)
Materials
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Englanniksi
PERHEHOITOTYÖN HARJOITTELUUN LIITTYVÄÄ MATERIAALIA (opintojakson R0196 materiaalien lisäksi)
• Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osi
-https://www.tunnejataida.fi/miten-tukea-lapsen-ja-perheen-tunteita-erikoissairaanhoidossa
-https://ketju-lehti.fi/aiheet/tutkimuksessa-tapahtuu/kehitysvammaisen-lapsen-perhe-kaipaa-riittavasti-tukea/
-https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/perhekeskeinen-tyoote-hoitaa-ja-ehkaisee-sairauksia/
KOTIHOIDON HARJOITTELUN MATERIAALI
Annetaan opintojaksolla
Lisäksi opintojaksolla osoitettu suositeltava kirjallisuus canvas työtilassa
Teaching methods
- Councelling of vulnerable groups (3 cr) orientation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opinnolla olevan "haavoittuvat asiakasryhmän projektiosuuden" on opiskelijan mahdollista osoittaa näytöllä. Tarkemmat ohjeet Canvaksessa.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäiseseti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan/yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Content scheduling
Toteutuksen osat:
1) Perhehoitotyön harjoittelun 4 viikkoa ohjaava opettaja: Hanna Vatanen
2) Kotihoidon harjoittelun 4 viikkoa ohjaava opettaja: Tiina Mäkelä
3) Äitiyshuollon direktiivi 1 op : Hanna Vatanen
4) Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojekti 3 op: Reija Korhonen
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.