Thesis (15 cr)
Code: R0045-3144
General information
- Timing
-
01.01.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Porvoo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 300
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Maire Antikainen
- Pauliina Partanen
- Kari Eklund
- Hannele Pulkamo
- Teacher in charge
- Pauliina Partanen
- Scheduling groups
- Ohjaus Pauliina Partanen (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
SSP221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
- Small groups
- Ohjaus Pauliina Partanen
- Study unit
- R0045
Learning outcomes
The student is able to
- present justified suggestions for development in relation to working life
- conceptualize phenomena related to working life based on research results
- use appropriate research and development methods in order to produce new knowledge
- act in development projects cooperatively and in a responsible manner with working life and other partners
- evaluate personal activities and solutions critically
- understand concepts in an extensive scale and present topics logically with justification
Location and time
Opinnäytetyö ohjaus toteutetaan verkossa.
Materials
Opinnäytetyön lähdekirjallisuus sisällöllisesti rakentuu pääosin opiskelijan omasta aiheesta lähtien.
Opinnäytetyöpohja on Linkissä: katso Dokumenttipohjat (tai Opinnäytetyö).
Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa. Urkund-käyttöohje opiskelijalle ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa on ohjeistettu Linkin sivulla Opintojen kulku > Plagiointi.]
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Exam schedules
Opinnäytetyöinfoja ja toreja pidetään 2 kertaa lukukaudessa. Opinnäytetyöohjaus toteutetaan verkossa.
Opiskelija osallistuu ryhmäohjaustapaamisiin oman etenemissuunnitelmansa mukaisesti aikatauluttaen, mutta kuitenkin siten, että ryhmäohjaukset painoittuisivat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheeseen. Osallistuminen ryhmäohjauksiin ensisijaisesti oman ohjaajan johdolla, omassa ryhmässä. Opinnäytetyö suunnittelu, toteutus ja julkaisuvaiheen asiat käsitellään yhteisissä ohjauswebinaareissa.
Opinnäyteprosessiin liittyvät osat, kuten viestintä ja tiedonhaku tulee suorittaa ko. lehtoreiden ohjeiden mukaisesti. Opintojakso päättyy julkaisuseminaariin, jossa oma työ esitellään, ja jokainen toimii opponenttina toiselle julkaistavalle työlle. Osallistu vähintään yhteen julkaisuseminaariin ennen oman työsi esittämistä julkaisuseminaarissa.
Opinnäytetyöprosessien kesto vaihtelee ajallisesti paljon, ja on opiskelijan itsensä säädeltävissä. Ryhmäohjaustapaamisia jatketaan ensimmäisen lukuvuoden tapaamisten jälkeen opiskelijoiden tarpeista riippuen.
(Laurean tutkintosääntö 18 §).
Ks. opintojaksototeutuksen R0045-3081 aikataulut/ Pakki.
Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.
Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.
Completion alternatives
Hakeaksesi hyväksilukua, ota yhteyttä opintopäällikköön tai ONT-koordinaattoriin.
Katso lisätietoa Linkistä: Opintojen kulku > Opinnäytetyö
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Pohdi aluksi opinnäytetyösi tarvetta:
Millaisia ovat ne ilmiöön liittyvät kehittämis- ja tutkimustarpeet, jotka edellyttäisivät selvittelyä ko. kontekstissa?
Tarpeen ohjaamana opiskelija määrittää opinnäytetyönsä tavoitteen siten, että voi sen avulla tukea sekä omaa ammatillisen identiteettinsä vahvistamista että työelämän yhteistyökumppanin tarpeita.
Opinnäytetyön tavoite ilmaisee sen, mitä hyötyä siitä on toimeksiantajalle (esim. tuottaa arviointitietoa työelämän kehittämistarpeisiin, auttaa muuttamaan dokumentointijärjestelmää tms.) ja opiskelijalle itselleen ammatillisen osaamisen kehittymisessä kohti asiantuntijuutta. Tavoite kertoo kenelle ja millaista tietoa, hyötyä tai osaamista opinnäytetyön avulla saavutetaan.
Tavoitteeseen päästään usein tutkimuskysymyksen muotoilun avulla. Tutkimuskysymyksesi avulla määrität:
- Mitä sinun opinnäytetyössäsi odotetaan, toivotaan tekevän suhteessa em. tarpeeseen?
- Mitä on se, mitä sinä lähdet tekemään?
Näihn tavoitteisiin pääsemiseksi opinnäytetyön muoto voi olla:
- tutkimuksellinen
- toiminnallinen (kehittämistyö)
- portfolio-muotoinen, tai
- päiväkirjamuotoinen
Evaluation scale
H-5
Qualifications
The prerequisite for starting the thesis is that the student has completed or is currently completing the study unit Methods for Research-based Development Work (or the study unit Research and Development Methods) or has equivalent competences that have been recognized as part of the degree through a demonstration of competence or credit transfer.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
C-yksikössä Porvoon ja Lohjan opiskelijoiden opinnäytetyön ryhmäohjaus, sekä opinnäyteinfo ja -tori, toteutuvat verkossa.
Julkaisuseminaarit pidetään verkossa. Julkaisuseminaareihin ilmoittaudutaan Hyvinkään opintotoimiston koordinoimana.
Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.
Opinnäytetyön aloittamista ennen on hyvä suorittaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäopinnot, tai aloittaa viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.
Huom.
- opinnäytetyö alkaa aiheanalyysin tuottamisella (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
- Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
- Laurea-tasoiset ohjeet löydät ajantasaisin tiedoin: Link FI / Opintojen kulku / Opinnäytetyö
- Tarkemmat C-yksikön toteutusta koskevat tiedot löydät: Link FI / Opintojen kulku / Opinnäytetyö / Kampuskohtaiset aikataulut ja yhteystiedot.