Skip to main content

Diversity and Special Nature of Early Childhood Education (10 cr)

Code: R0093-3019

General information


Enrollment
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 80
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Maire Antikainen
Sanna Saraste
Marika Kivistö
Teacher in charge
Maire Antikainen
Study unit
R0093

Learning outcomes

The student is able to:
- assess a child's individual needs for growth, development and learning
- work in a goal-oriented manner and as required by the child's needs for special support and development
- work for a child in cooperation and in a family-oriented way in multiprofessional networks
- apply his/her competence in early childhood education in work, respecting the strengths of different children, families, cultures and views of education

Materials

Canvasissa opintojakson työtilassa on ilmoitettu materiaali ja kirjallisuus.

Teaching methods

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

Opintojakso on verkkototeutus, jossa osa siihen littyvistä tehtävistä tehdään yksilötyönä.
Osa opinnoista toteutetaan yhteistoiminnallisissa ryhmissä, mikä edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä. Ryhmiin jako ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa.

Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia verkossa. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman. Samalla opiskelijoiden on mahdollista saada sekä yksilö- ja/tai pienryhmäohjausta tehtävien tekemiseen. Aikatauluun laitettujen aikojen tarkemmasta käytöstä ja ohjaukseen sovittavista ajoista sovitaan myöhemmin tarkemmin. Näihin osallistuminen on suositeltavaa.

Opiskelijan on vahvistettava osallistumisensa opintojaksolle viikolla 36 tallettamalla myöhemmin ohjeistettava tehtävä Canvasiin. Tämän puuttuessa opintojaksolle tilalle otetaan toinen opiskelija.

Canvasin mahdollistaman viestinnän lisäksi käytämme opettajakohtaisia sähköposteja.

Exam schedules

Opiskelijan on vahvistettava osallistumisensa opintojaksolle viikolla 36 tallettamalla myöhemmin ohjeistettava tehtävä Canvasiin. Tämän puuttuessa opintojaksolle tilalle otetaan toinen opiskelija. Tehtävä korvaa orientaatioon osallistumisen velvoitteen:
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”


Opintojakson seuraaviin tapaamisiin on läsnäolovelvolisuus:11.11. / 18.11./ 2.12.

Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia.. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman, johon liittyvää tehtävää myös yhdessä jaetaan. Yhteistoiminnallisen oppimisen näkökulmasta näihin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Niiden tarkoituksena on tukea opintojakson tavoitteiden ja tehtävien tekemistä.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.

Content scheduling

Opintokokonaisuus koostuu neljästä moduulista:

1. MODUULI: KASVATTAJANA RIKKAASSA VARHAISKASVATUSYMPÄRISTÖSSÄ (2 op)
2. MODUULI: MONINAISUUS JA MONIKULTTUURISUUS (3 op)
3. MODUULI: LAPSEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI JA TUKI 4 op
4. MODUULI: MONIALAINEN YHTEISTYÖ (1 op)

Evaluation scale

H-5

Further information

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Go back to top of page