Participation and Well-being at Different Life Stages (10 cr)
Code: R0196-3039
General information
- Enrollment
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 7 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Pamela Linna
- Sanna Soini
- Riikka Ketonen
- Kati Saarinen
- Teacher in charge
- Riikka Ketonen
- Study unit
- R0196
Learning outcomes
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Location and time
Tikkurila kampus vk 34-43, harjoittelu viikolla 44-50.
Materials
FAMILY NURSING:
1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020
3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092
4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774
5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545
6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset
7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf
ADULT AND ELDERLY CARE
1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus.
Käypä hoito –suositukset
- Muistisairaudet
- Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet
2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.
Teaching methods
Opinnot alkavat viikolla 34.
Lukukauden info 25.8.2021 klo: 10-11.30, jossa läsnäolovelvoite.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig.
Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh)
Opintoihin liittyy lisäksi YleSh Vammaisuus- ja aistivammat tietotestit.
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!
Exam schedules
IV moduulin opintojen info: 25.8.2021 klo:10.30-11.30
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajat Riikka Ketonen, lääkelaskut Kati Saarinen
Lääkelaskujen tentti: 3.9. 12.30-14.00, tentin palautus 24.9 12.30-14.00
Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 1.9.2020 II 1.10.2021 ja III 7.12.2021
Lastentautien tehtävälomake: I 26.9.2021 II 1.11. 2021 ja III 7.12.2021
Oppimistehtävän paneelikeskustelu: 14.10 (ryhmä A), 15.10 (ryhmä B)
Oppimistehtävän palautus: 1.11.2021, II 1.12.2021 ja III 15.12.2021
Ylesh lastenhoitotyön näyttö: 26.10 ja 27.10
Ylesh testit, vammaisuus ja aistivammat: 29.10.2021
Asiantuntijaluennot: 21.9.2021 Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet, 22.9 Kv- viikkon osallistuminen , Paperittomien terveydenhuolto xx,
TYÖPAJAT
Työpajat toteutuvat pienryhmänä 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan 25.8.2021.
Työpajat sisältävät 3x4h lastenhoitotyön työpajoja, 8h äitiyshuollon työpajoja, 4h ryhmäohjauksen työpajoja.
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettajat X ja Sanna Soini
Geriatrian tehtävälomake:I 5.9.2021 II 9.10.2021 ja III 12.11.2021
Ikääntyneiden tietotesti 13.10.2021 Kampuksella Tikkurilassa
Happy Golden days - vanhustyön seminaari 6.10.2021
TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään opintojakson alussa.
Student workload
1. Family nursing 6 cr
Lessons
Independent work
2. Adult and elderly care 4 cr
- Lessons 28h
- Workshops 16h
- Theory test 1h
- Independent work 63h
Content scheduling
Part 1: FAMILY NURSING 4 cr, Teacher Riikka Ketonen ja Ulla Jauhiainen (Medicine mathematics)
Family nursing
Child normal growth and development
Child welfare
Periatric nursing
Pediatric
Obsteries and gyneacology
Group structure and dynamics
Empowerment counselling
Client-centredness counselling
Part 2: ADULT AND ELDERLY CARE 4 cr
Adult heath and welfare
Palliative care
Dementias
Evaluation scale
H-5
Further information
Part 2 K5-T1, fail
- Gerotological theory test (YleSh): T1-K5, fail
- Active participation in teaching. With active participation, you can increase yourgrade if necessary.
-Workshops: Workshop assignments are done in a workshop group, passed / failed. The workshops are compulsory, they take place in small groups 1,2 and 3. The division into small groups will be completed at the latest in the autumn when the studies begin.
-Geriatrics Worksheet: Approved / Rejected / To be completed. Made as an individual.