Skip to main content

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 cr)

Code: R0196-3034

General information


Enrollment
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
6 cr
Virtual proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
English
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Melisa Heiskanen
Minna Pulli
Terhi Hautaviita
Teacher in charge
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Study unit
R0196

Learning outcomes

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainto 2015. Naisen terveys.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Käypähoitosuositukset: Muistisairaudet,
Käypähoitosuositus: Virtsatieinfektio.
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen 2015 -hoitotyön suositus.
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä 2017 -hoitotyön suositus.
Storvik, . ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan lähiluentoina kampuksella (korona tilanne voi muuttaa tämän etäopetukseksi), itsenäillä tehtävillä ja työpajoina kampuksella.

Employer connections

Hanke: Pitkäaikaistyöttömien elämänhallinnan edistäminen.
Työelämäkumppani: Hyria Säätiö aikuispitkäaikaistyöttömien yksiköt
Hanke kuuluu opintojaksoon R0198 osan 3. Vulnerable Clients and service integration 3 op suoritukseen.

Työelämäkumppaneiden tapaaminen ja hankkeen aloitus 20.8. klo 12-13.30 Laureassa tai Teamsissa koronatilanteen mukaisesti.

Pitkäaikaistyöttömien elämänhallintaa tukevat tapahtumat pidetään Laureassa. Aikataulu:

-12.10.
Ryhmä A; tapahtuma klo 8.30-11.45
Ryhmä B:n tapahtuma klo 12.30-15.45

-13.10.
Ryhmä C:n tapahtuma klo 8.30-11.45

Exam schedules

17.8. Opintojakson aloitus (myös opintojakson R0198 aloitus)

Lainaus tutkintosäännön 18 §:
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttäjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.

Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

LUENNOILLE OSALLISTUMISEN PAKOLLISUUS

Luennot ovat pakollisia/suositelvasti pakollisia. Lukujärjestykseen on merkitty tunnin pakollisuus tai suositeltavuus.Tunneilta saa olla poissa 8 h riippuen siitä, miltä tunnilta poissaoloa tulee. Kahdeksan tunnin poissaolo ei saa olla samasta aihepiiristä esim. lasten, nuorten ja perheen hoitotyö tai ikääntyneen hoitotyö. Tällöin saattaa jäädä käymättä aihepiiriin kuuluvat lähiluennot. Tarkempi ohje ja käytänteet sovitaan opintojakson aloituksessa. Kannattaa merkitä kaikki tunnit omaan lukkariin.

LASTEN LÄÄKELASKUKOE (painon mukaiset lääkelaskut)
.
27.8. Varsinainen tentti ja 1. uusinnan voi tehdä tämän yhteydessä
27.8. 1. uusinta
14.9. 2.uusinta


PAKOLLISET TYÖPAJAT KAMPUKSELLA
25.8. Materity Care -työpaja/matkasynnytyksen harjoittelu, papa -näyte, imetys ym. Tämä kuuluu harjoittelun R0198 osan 4. Maternity Care 1 op hyväksyttyyn suoritukseen.
28.9. .Elderly Care-työpaja/ Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
30.9.. Family Nursing -työpaja/mm.lapsen kasvu, vitaalit, nestetarve, kuivuma, nenämahaletku, infektiot, Nepsy
8.10. Adult Nursing -työpaja/mm. näön ja kuulon seulonta, hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioiminen puhelin- ja chat -ohjauksena, kanyylin ja suoniverinäytteen kertaus.
15.10. Lasten hoitotyö +äitiyshuolto tentti

PAKOLLISET OPISKELIJASEMINAARI -päivät
4.10 Perheen ohjaaminen - seminaari
7.10.Muistisairaan hoitotyö-seminaari


ASIANTUNTIJASEMINAARIT ETÄYHTEYDELLÄ Laurean kaikille IV -moduulin opiskelijoille
21.9. Harvinaiset sairaudet zoomissa Kuuluu opintojakson teemaan erityistukea tarvitsevan hoitotyö, josta valtakunnallinen tietotesti
5.10 Ikääntyneen erityiskysymykset zoomissa. Kuuluu opintojakson teemaan ikääntyneen hoitotyö, josta valtakunnallinen tietotesti


PAKOLLISET VALTAKUNNALLISET TIETOTESTIT JA NÄYTTÖKOKEET KAMPUKSELLA

23.9. Erityistukea tarvitsevan hoitotyö (vammaisuus, kehitysvammat, aistivammat) -tietotesti (60 min koe)
11.10. Ikääntyneen hoitotyö -tietotesti (60 min koe)
24.11. Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö, ryhmät A klo 8.30-11.45, B klo 12.30-15.45
25.11. Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö´, ryhmä C 8.30-11.45

ITSENÄISTEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄT
Ovat opintojakson Canvas työtilan tehtävissä

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Opintojaksolla perehdytään eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista.

Opintojakson sisältää seuraavua sisältöjä. Ne ovat kuvattu opintojakson osien mukaisesti.

Osa 1. Family Nursing 6 op.
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskaudet
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito (esim. neurologiset sairaudet)
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen lääkehoito
-lapsen kivun hoito
-lapsen pelkojen lievittäminen
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ja hänen perheensä tutkimukseen valmistaminen ohjaamalla
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim. vastasyntyneen perhe/romanikulttuuri, ohjaus lapsen kirurgisen hoitoprosessin aikana, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet: -vammaisuus:kehitysvammaisuus , aistivammaisuus
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Miehen terveys
-Naisten taudit ja niiden hoito
-Aistivammaisuus
-Terveys- ja toimintakykymuutokset ikääntyessä
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen (ravitsemus, liikunta, päihteet)
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

Go back to top of page