V Professional Development in Public Health Nursing Practice I (10 cr)
Code: R0224-3008
General information
- Enrollment
-
25.11.2019 - 01.12.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.04.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- RDI proportion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Henna Hertell
- Irene Latva-Korpela
- Tinja Kaivolahti
- Anne Hiller-Ikonen
- Jonna Vierula
- Teacher in charge
- Irene Latva-Korpela
- Study unit
- R0224
Learning outcomes
The student is able to
- evaluate and discuss choices related to professional ethics
- plan, implement and evaluate public health nursing and nursing in different operating environments
- apply methods of public health nursing that strengthen his or her own resources
- guide clients to make choices that promote their health
- make independent decisions and provide reasons for them
- assess the health and safety of clients of different ages and their families
- evaluate and develop documentation in public health nursing
- critically assess his or her own professional development
- function as a member of a multiprofessional team
- act as an expert of public health nursing in development projects
- apply technology in public health nursing
Location and time
Harjoittelu toteutuu ajalla viikot 16-22 (13.4 - 31.5.2020).
Materials
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Teaching methods
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Harjoitteluun liittyvä yleinen ohjeistus löytyy Optimasta TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilasta.
ILMOITA vahvistettu harjoittelupaikkasi Optimassa TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilassa Tikkurilan kansiossa Terveydenhoitajakoulutus harjoittelut keväällä 2020 harjoittelun R0224 oppimissopimuslomakkeella.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilassa. Tehtävä tehdään vain yhdestä opintojaksoon kuuluvasta harjoittelujaksosta, jos opiskelija on jakanut harjoittelun kahteen paikkaan. Poikkeuksena harjoittelun osan suorittaminen työsuhteessa, johon sisältyy aina tehtävä.
VIESTINTÄ: Sähköposti, Optima, Puhelin, Skype tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla.
OHJAUS: Lähialueen kentät yksi käynti sopimuksen mukaan, 3 viikon harjoittelussa ja kaukokentillä puhelin/Skype- ja s-postiohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
Exam schedules
Jobiilihaku 30.10.2019 alkaen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle s-posti vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
Harjoittelun info, ks. Lukkarikone.
International connections
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä ja ole yhteydessä opettajatuutoriisi.
Completion alternatives
PALKALLISEN TYÖN HYVÄKSI LUKU:
Opiskelija on etukäteen yhteydessä opettajatuutoriinsa, jos hän haluaa hakea harjoittelun hyväksilukuna työsuhteessa, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn hyväksilukeminen sosiaali- ja terveysalalla.
Student workload
Jakson laajuus on 10op, 7 työviikkoa. Harjoittelun tuntimäärä: harjoittelun kokonaistuntimäärä 10op = 270t opiskelijan työtä. Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info (1t) tehtävä 16t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 250t, n.8t/pv.
Harjoittelun tuntimäärässä on huomioitu harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen enää vähennetä.Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!
Assessment criteria, approved/failed
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Content scheduling
Ennen harjoittelujaksoa vaadittavat opinnot:
- Moduulien I-III opinnot pääosin suoritettu
- Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
- Osallistuminen Terveydenhoitajamoduulin kevään 2020 teoriaopintoihin
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Optiman työtilasta TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- kansioista Ennen harjoittelua ja harjoittelun aikana ja ko. harjoittelun kohdalta.
Huomioi mm. tarvittava rokotussuoja ja rikostaustaote.
Opintojaksolla suoritettava harjoittelun tehtävä vastaa terveydenhoitamoduulin tavoitteeseen: Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa hoitotyön ja lähitieteiden tutkimusta terveydenhoitajatyössä ja sen kehittämisessä. Ja harjoittelun tavoitteeseen: opiskelija osaa toimia terveydenhoitotyön asiantuntijana kehittämisprojekteissa. Tehtävän kautta harjoittelu on T&K&I toimintaa.
Evaluation scale
Approved/Failed