Competence in Service Design (5cr)
Code: A9529-3008
General information
- Enrollment
- 18.05.2020 - 09.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 35
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Sami Kauppinen
- Päivi Tossavainen
- Study unit
- A9529
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Time and location
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Learning materials and recommended literature
Suositeltavaa kirjallisuutta:
- Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava
- Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design. (saatavana pdf’nä)
- Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013). SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York
- Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Lisäksi opintojakson aikana ilmoitettu aineisto.
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Keskustele ennen opintojakson alkua opettajien kanssa mahdollisesta AHOjen käyttämisestä.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojaksolla oppimistehtäviä suoritetaan työelämän kanssa tehtävänä yhteistyönä.
Important dates
Opetuspäivät ovat
03.09.2020 klo 09.00 - 16.30 LPV 239 tai Zoom
02.10.2020 klo 09.00 - 16.30 LPV 216 tai Zoom
07.11.2020 klo 09.00 - 16.30 LPV 182 tai Zoom
Forms of internationality
Kansainvälinen kirjallisuus.
Mahdollisuus osallistua kansainvälisiin luentoihin aihepiiristä (FDAn Studia Generalia-sarja, varmistuu myöhemmin)
Student workload
Opintojakso on 5 op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Lähipäivien välissä opiskelijat suorittavat annettuja oppimistehtäviä yksin tai ryhmässä.
Content and scheduling
Opintojakson keskeiset asiat:
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu.
- Palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät ja palvelumuotoilun lähestymistavan ja työkalujen soveltaminen palvelujen kehittämisessä
- Moniammatillisen työskentelyn haasteet
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Evaluation scale
H-5