Skip to main content

Applied Physical Activity (5 cr)

Code: G8364-3002

General information


Enrollment
18.05.2020 - 24.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2020 - 08.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Kati Nykänen
Irma Karhu
Riikka Saukkola
Study unit
G8364

Learning outcomes

The student is able to
- evaluate and enhance the client’s participation and physical activity in a variety of environments 
- adapt the variety of methods of physiotherapeutic advising, guidance, therapeutic exercise, and health promotion for clients of different ages 
- guide appropriate applied physical activity services to the client 
- co-operate in a multidisciplinary context with other service providers and persons in the field of adapted physical activities.

Location and time

Syyslukukausi alkaen 4.9 ja jatkuen joulukuulle (katso tarjonta) Otaniemen kampus ja eri kokeilupaikat Valttitoiminnassa, ohjattavan kiinnostuksen mukaan.
Osallistuminen 16.-17.9. Asiantuntijapäivien vierailijaluennoitsijoiden luentoihin Samanlaisia, erilaisia, monenlaisia opintojakson puitteissa sekä Rinnekotisäätiön päivään lokakuussa.
Osallistuminen Fysioterapia & Kuntoutus -tapahtumaan 30.9.-1.10.2020!! HUOM! Fysioterapia & Kuntoutus -tapahtuma ja samaan aikaan järjestettävä Hyvä Ikä on päätetty siirtää. Uusi ajankohta on 22.-23.4.2021, Helsingin Messukeskuksessa!!

Aiemmin ollut jo Apuvälinemessut Tampereella 2019, ja siihen osallistuneet tekivät apuvälinetehtävän.
Osallistuminen 23.10. Rinnekotisäätiön multisensoorikoulutukseen.

Materials

Kirjallisuus:
EIPET, European Inclusive Physical Education training,
Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice.
Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta (skannaukset tästä kirjasta). Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168
Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press.
Internet:
Erityisliikunta.fi: http://www.lts.fi/soveltava-liikunta
MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/
Sovelta Liikunta SoveLi ry: http://www.soveli.fi/
Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi
Tätä kaikkea on liikuntamaa: Tätä kaikkea on liikuntamaa
Voimaa vanhuuteen: http://www.voimaavanhuuteen.fi/
Välineet: http://www.valineet.fi/

Teaching methods

Tutustutaan valitun soveltavan liikunnan kohderyhmään ja ohjauksen erityispiirteisiin. Tästä tehdään ryhmä-, pari- tai yksilötyö, joka raportoidaan muille seminaarissa.
Opintojakso sisältää myös soveltavan liikunnan teoriaa ja käytännön kokeiluja Otaniemen kampuksella.
Osana opintojakson käytännön osuutta on mahdollisuus autenttisesti toteuttaa Valttitoimintaa erityistukea tarvitsevan lapsen tai nuoren kanssa. Tämä sisältää vähintään neljä erilaista harrastuskokeilukertaa kick-offin, alkutapaamisen ja lopputapaamisen lisäksi.

Valttitoimintaa koordinoi valttikoordinaattori Heidi Takala heidi.takala@student.laurea.fi

Employer connections

Suomen Paraolympiakomitea yhdistyi alkuvuodesta 2020 VAU:n kanssa (VAU= Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta, valtakunnallinen liikuntajärjestö vammaisille ja elinsiirtoliikkujille). Toimintaan kuuluu vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunta. VAU oli kumppani EU:n tukemassa SEDY-hankkeessa (Sport Empowers Disabled Youth) 2015-2017, jota koordinoi Hollantilainen ammattikorkeakoulu. Osana hanketta Suomessa pilotoitiin Valtti-toimintamallia syksyllä 2016, jossa opiskelijat 15 paikkakunnalla toimivat vammaisen tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen henkilökohtaisena sporttikummina (=Valttina). Valtti-toiminnan suosion myötä, tätä jatkettiin edelleen syksyllä 2017, 2018 ja 2019 sekä tullaan jatkamaan syksyllä 2020.

Exam schedules

Kts. tarjonta sekä 23.10. Rinnekotisäätiön koulutus.

International connections

SEDY hanke jatkuu uusin kuvioin.

Completion alternatives

Jonkun osuuden voi korvata laajentamalla verkko-opetuksen osiota. Tämä tehdään Pajulahden tarjoamalla soveltavan liikunnan verkko-opintojaksolla.

Student workload

1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia. Soveltavan liikunnan ryhmätyön osuus, teoriatuntien, verkko- ja apuvälinetehtävän osuus on n. 3 op opintojaksosta ja Valttiosuus n. 2 op työmäärästä riippuen. Tähän voit vaikuttaa mm. kokeilujen määrällä, osallistumalla ylimääräisiin koulutuksiin ja oppimistehtävän laajuudella. Kirjaa kaikki tunnit ylös, mm. matkustamiset paikoille, tiedonhaut, kokeilut, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen jne. Eli opintopisteitä voi saada enemmänkin kuin 5 op.

Content scheduling

Kts. tarjonta.

Evaluation scale

H-5

Further information

Valttiohjelman viides toimintakausi on alkanut. Valtti-ohjelma käynnistyi vuonna 2016 osana EU-rahoitteista SEDY-hanketta. Pilottivuoden jälkeen Valtti-ohjelma sai opetus- ja kulttuuriministeriön tukea 2017–2019. Vuoden 2020 ohjelma käynnistyy taloudellisesti omillaan, osana Suomen Paralympiakomitean toimintaa.

Valtti ohjelma jatkuu useammalla Valtti -ohjelman paikkakunnalla. Moni oppilaitos on mukana, joista saadaan Valtteja = kannustajia, kavereita, harrastuskoordinaattoreita erityistä tukea tarvitsevalle lapselle ja nuorelle. Ohessa mukana olevat paikkakunnat ja yhteistyöoppilaitokset: https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti/paikkakunnat

Go back to top of page