Innovative Multidisciplinary Promotion of Health and Well-being (10 cr)
Code: R0204-3004
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 10.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
- Anne Kokko
- Minna Nikula
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tarja Rounamo
- Päivi Ylinen
- Hanna Vatanen
- Pia Lahtinen
- Kaija Marttila
- Teacher in charge
- Heidi Jokinen
- Study unit
- R0204
Learning outcomes
The student is able to
- base his/her actions on multidisciplinary community orientation
- plan, act and implement public health nursing and promotion of well-being in multidisciplinary working groups
- assess the effectiveness of services promoting health and well-being and the need for reform from the point of view of the individual and society
- use applicable research, project and service design methods in challenging multidisciplinary situations with customers
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the goals that were set
- recognize the special features of entrepreneurship in social services and health care and its significance in the service system
Materials
Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252
Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.
Exam schedules
Osat 1 ja 2 (Terveyden edistäminen):
10.1.2022 klo 12.30-14.30 Opintojakson orientaatio, Yritysidea-tehtävänanto, projektiryhmien jakaantuminen (läsnäolo pakollinen) Zoom Heidi Jokinen
1.2.2022 12.30 - 14.30 Terveyden edistäminen (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
1.3.2022 12.30 - 15.45 Terveyden edistämisen mallit ja valmentava ohjaus (Otaniemi 324) Heidi Jokinen
8.3.2022 08.30 - 15.45 Yritysidea seminaari (Zoom) Heidi Jokinen
14.3.2022 12.30 - 15.45 Projektien ohjausta (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
29.3.2021 klo 8.30 - 15.45 Projektiseminaari (STG219SA) (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
31.3.2021 klo 8.30 - 15.45 Projektiseminaari (STG219SN) (Otaniemi 118) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
7.2., 8.2., 9.2.2022 klo 8.30-15.45 Monialaiset simulaatiopäivät (Anna-Kaisa Hankaniemi) Otaniemi (pienryhmät jaetaan erikseen)
SH kertaavat työpajat:
Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö
Ryhmä A: 19.1.2022: 8.30-12.30
Ryhmä B: 26.1.2022: 8.30-12.30
Vaativa lääke- ja nestehoitotyö
Ryhmä A+B: 25.3.2022: 8.30-15.30
Valtakunnallinen 180op. koe
Koko ryhmälle 30.3.2022: 8.30-12.00 Otaniemen kampuksella ATK luokassa
Mapa-kertaus: 21.1.2022 klo 8.30-15.45 (Otaniemi 324/325)
A-ryhmä Minna Nikula
B-ryhmä Sari Haapa
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.