Client Centered Care and Evidence-based Nursing (10cr)
Code: R0187-3012
General information
- Enrollment
- 26.11.2018 - 02.12.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 14.06.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Laurea university of applied sciences
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Henna Hertell
- Niina Glerean
- Ulla Jauhiainen
- Marja Vellonen
- Teacher in charge
- Marja Vellonen
- Study unit
- R0187
Learning outcomes
The students is able to
- describe the main concepts and the operating environments of nursing
- have a professional discussion on the core values in nursing and on the application of the ethical principles of the profession
- explain the importance of the main acts and regulations governing social welfare and health care
- plan, implement and evaluate nursing care and activities of daily living under guidance
- observe and assess changes in vital functions and act accordingly
- realistically evaluate their abilities to form a professional interaction relationship with clients
- document nursing according to the national model under guidance
- apply methods and operational models that promote patient safety and occupational safety in patient care
- apply the basics of safe pharmaceutical care
- implement enteral, parenteral and topical drug administration
- administer first aid
Teaching methods
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat: luento-opetus, verkkotehtävät, seminaarityöskentely ja harjoitukset
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa: luento-opetus, verkkotehtävät, harjoitukset ja tentti
Osa 3 Lääkehoito: luento-opetus, verkkotehtävät, harjoitukset ja tentti
Osa 4 Lääkelaskenta: kontaktiopetus ja laskuharjoitukset, verkkotehtävät sekä lääkelaskut
Oppimismateriaali:
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat:
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. ja Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa -työkirjan sisältö.
Harjoitusten sisällöt.
Osa 3 Lääkehoito:
Saano, S. ja Taam- Ukkonen, M.2014. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. s. 12–336. Ei luku 12
Lääkehoidon verkkokurssin tehtävät.
Inkinen, R., Volmanen, P., Hakoinen, S. (toim.). 2016. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ohjaus 14/2016. Helsinki.
Harjoitusten sisällöt.
Osa 4 Lääkelaskenta:
Ernvall, S., Pulli, A ym. 2010. Lääkelaskenta. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Nikkola, R., Nurkka, N. ja Paloposki, S. 2016. Annos Oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Time and location
Laurea Tikkurila kevät 2019.
Opetus päiväaikaan arkisin.
Learning materials and recommended literature
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat:
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. ja Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa -työkirjan sisältö.
Harjoitusten sisällöt.
Osa 3 Lääkehoito:
Saano, S. ja Taam- Ukkonen, M.2014. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. s. 12–336. Ei luku 12
Lääkehoidon verkkokurssin tehtävät.
Inkinen, R., Volmanen, P., Hakoinen, S. (toim.). 2016. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ohjaus 14/2016. Helsinki.
Harjoitusten sisällöt.
Osa 4 Lääkelaskenta:
Ernvall, S., Pulli, A ym. 2010. Lääkelaskenta. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Nikkola, R., Nurkka, N. ja Paloposki, S. 2016. Annos Oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Important dates
Opintojakson orientaatiot/infot ovat pakollisia, sillä aloituskerralla katsotaan tarkasti kaikki tärkeät päivämäärät.
Harjoituksiin osallistuminen edellyttää työkirjan tekemistä kyseisestä aihealueesta ennen harjoituksia.
Student workload
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat 4 op (108 h opiskelijan työtä)
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 3 Lääkehoito 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 4 Lääkelaskenta (on osa lääkehoitoa)
Content and scheduling
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat (opettajat:):
•Hoitotyön periaatteet
•Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
•Eettisyys hoitotyössä
•Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa (opettajat:):
•Aseptiikka ja infektioiden torjunta
•Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
•Päivittäisissä toiminnoissa tukeminen
•Hengityksen tarkkailu ja hoito
•Verenkierron ja lämmön seuranta
•Ravitsemushoito
•Nestetasapaino ja erittäminen
•Kuoleman kohtaaminen
•Ergonomia
Osa 3 Lääkehoito ja Osa 4 Lääkelaskut (opettajat):
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet
Lääkehoidon keskeiset käsitteet
Lääkehoitosuunnitelma
Turvallinen lääkehoito
Lääkehoidon erityistilanteet
Aseptiikka lääkehoidossa
Farmakodynamiikka
Farmakokinetiikka
Toksikologia
Lääkkeen anto luonnollista tietä
Lääkkeen anto injektiona
Lääkehoidon ohjaus
Further information
- Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0202 Hoitotyön lähtökohdat, Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa sekä Lääkehoito harjoituksiin.
- Opintojakson orientaatioon/infoon ja harjoituksiin osallistuminen on pakollista.
- Laurean opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Evaluation scale
H-5