Tame Your Performance Anxiety (5 cr)
Code: 01529-3007
General information
- Enrollment
-
06.02.2023 - 12.02.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
27.03.2023 - 03.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
- Teacher in charge
- Hanna Väätäjä
- Study unit
- 01529
Learning outcomes
The student is able to
- to identify and analyse their performance anxiety
- to use their self-knowledge when reflecting on the causes of their performance anxiety
- to find ways to manage their performance anxiety and boost their confidence
- performe more cofidently
Content
Orientaatiotehtävä aiheeseen
Esiintymisjännitys
Esiintymisjännityksen ilmenemismuodot
Kokemukset esiintymisjännityksestä
Selviytymiskeinoja esiintymisjännitykseen
Esiintymistilanteiden harjoittelu
Location and time
Tikkurilan kampus
Materials
Valinnaiset kirjat: (valitaan yksi)
http://www.yths.fi/filebank/2316-Jannittajaopas-2013.pdf
http://www.yths.fi/filebank/356-Esiintymisjannittajille_apua_2.pdf
Aavasto Kari, Kalpio Pia, Syrjälä Sirpa 2012 Jännittääkö? – pelko hallintaan
Hyppönen Henkka 2005 Kuinka se tehdään esiintyjänä
Juusola Mervi : Irti esiintymisjännityksestä ja sosiaalisista peloista
Koskimies Riitta 2002 Asiantuntijan esiintymistaito
Lomas Brian 2009 Successful presentation – Get brilliat Results fast
Lundberg Tom 2003 Puhu, vaikuta, menesty! Elämä on esiintymistä
Marcwort Auvo ja Marcwort Celene 2013 Kehitä esiintymistaitoja, Opas- ja vinkkikirja esiintyjille ja kouluttajille
Martin Minna 2017 Saa jännittää
Nieminen Marjut 2009 Esiinny eduksesi
Tiirikainen Kati 2016 Ujon urakirja: keinoja työelämän sosiaalisiin tilanteisiin
tai omavalintainen esiintymiseen tai jännittämiseen liittyvä kirja.
Teaching methods
Lähiopetusta kampuksella sekä tehtäviä. Kerran voi olla pois.
Student workload
Opintojakso koostuu seuraavista osioista:
1. Lähiopetus kampuksella (6 kertaa) 1 op
Opintojakson suorittaminen perustuu säännölliseen, aktiiviseen osallistumiseen tapaamisiin kampuksella, sekä oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen. Jotta opintojakso edistäisi opinnoissa kehittymistä, on oleellista, että opintojaksolle pystyy osallistumaan jokaisella kerralla (kerran voi olla pois). Poissaoloista tulee sopia aina erikseen opettajien kanssa.
2. Tehtävät 2 op
- Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan tarkoitus on ensisijaisesti toimia oman opiskelun kehittämisen välineinä. Kontaktituntien ja välitehtävien sisältöjä reflektoidaan oppimispäiväkirjaan, joka palautetaan opintojakson lopuksi. Hyväksytty oppimispäiväkirja sisältää tekstiä noin yhden sivun verran / tapaaminen kirjoitettuna rivivälillä 1,5 + erillinen otsikkosivu.
- Välitehtävät
Kontaktikertojen yhteydessä annetaan välitehtäviä, jotka tehdään seuraavan kertaan mennessä. Välitehtäviä käsitellään myös seuraavalla kokoontumiskerralla. Välitehtäviä on yhteensä kolme. Välitehtäviin paneutuminen ja tarvittaessa muokkaaminen itselle sopiviksi, tukee opintojakson varsinaista tavoitetta, omien opintojen edistämistä pitkällä tähtäimellä.
Välitehtävien aiheet:
- Omat kokemukset jännittämisestä (ennakkotehtävä)
- Jännityskokemuksen yksityiskohtainen tarkastelu
- Tavoitetehtävä
3.Kirjavinkki 1 op
Valinnainen kirja, jota esitellään pienryhmissä.
4. Oman esityksen suunnittelu 1 op
Content scheduling
Keskeinen sisältö:
• esiintymisjännityksen ilmeneminen
• selviytymiskeinoja esiintymisjännitykseen
• esiintymistilanteiden suunnittelu ja harjoittelu
• itsetuntemuksen lisääntyminen ja vertaikokemusten jakaminen
Evaluation scale
Approved/Failed