Skip to main content

Tame Your Performance Anxiety (5 cr)

Code: 01529-3006

General information


Enrollment
23.05.2022 - 31.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.10.2022 - 30.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Teachers
Leena Kuosmanen
Hanna Väätäjä
Teacher in charge
Hanna Väätäjä
Study unit
01529

Learning outcomes

The student is able to
- to identify and analyse their performance anxiety
- to use their self-knowledge when reflecting on the causes of their performance anxiety
- to find ways to manage their performance anxiety and boost their confidence
- performe more cofidently

Content

Orientaatiotehtävä aiheeseen
Esiintymisjännitys
Esiintymisjännityksen ilmenemismuodot
Kokemukset esiintymisjännityksestä
Selviytymiskeinoja esiintymisjännitykseen
Esiintymistilanteiden harjoittelu

Location and time

Tikkurilan kampus ja Zoom

Materials

Lukupiirin valinnaiset kirjat: (valitaan yksi)

http://www.yths.fi/filebank/2316-Jannittajaopas-2013.pdf
http://www.yths.fi/filebank/356-Esiintymisjannittajille_apua_2.pdf
Aavasto Kari, Kalpio Pia, Syrjälä Sirpa 2012 Jännittääkö? – pelko hallintaan
Hyppönen Henkka 2005 Kuinka se tehdään esiintyjänä
Juusola Mervi : Irti esiintymisjännityksestä ja sosiaalisista peloista
Koskimies Riitta 2002 Asiantuntijan esiintymistaito
Lomas Brian 2009 Successful presentation – Get brilliat Results fast
Lundberg Tom 2003 Puhu, vaikuta, menesty! Elämä on esiintymistä
Marcwort Auvo ja Marcwort Celene 2013 Kehitä esiintymistaitoja, Opas- ja vinkkikirja esiintyjille ja kouluttajille
Martin Minna 2017 Saa jännittää
Nieminen Marjut 2009 Esiinny eduksesi
Tiirikainen Kati 2016 Ujon urakirja: keinoja työelämän sosiaalisiin tilanteisiin

tai omavalintainen esiintymiseen tai jännittämiseen liittyvä kirja.

Teaching methods

Lähiopetusta Zoomissa ja kampuksella sekä tehtäviä. Kerran voi olla pois.

Student workload

Opintojakso koostuu seuraavista osioista:

1. Lähiopetus Zoomissa (3 kertaa) ja kampuksella (3 kertaa) 1 op

Opintojakson suorittaminen perustuu säännölliseen, aktiiviseen osallistumiseen tapaamisiin Zoomissa ja kampuksella, sekä oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen. Jotta opintojakso edistäisi opinnoissa kehittymistä, on oleellista, että opintojaksolle pystyy osallistumaan jokaisella kerralla (kerran voi olla pois). Poissaoloista tulee sopia aina erikseen opettajien kanssa.

2. Tehtävät 2 op

- Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan tarkoitus on ensisijaisesti toimia oman opiskelun kehittämisen välineinä. Kontaktituntien ja välitehtävien sisältöjä reflektoidaan oppimispäiväkirjaan, joka palautetaan opintojakson lopuksi. Hyväksytty oppimispäiväkirja sisältää tekstiä noin yhden sivun verran / tapaaminen kirjoitettuna rivivälillä 1,5 + erillinen otsikkosivu.

- Välitehtävät
Kontaktikertojen yhteydessä annetaan välitehtäviä, jotka tehdään seuraavan kertaan mennessä. Välitehtäviä käsitellään myös seuraavalla kokoontumiskerralla. Välitehtäviä on yhteensä kolme. Välitehtäviin paneutuminen ja tarvittaessa muokkaaminen itselle sopiviksi, tukee opintojakson varsinaista tavoitetta, omien opintojen edistämistä pitkällä tähtäimellä.
Välitehtävien aiheet:
- Omat kokemukset jännittämisestä (ennakkotehtävä)
- Jännityskokemuksen yksityiskohtainen tarkastelu
- Tavoitetehtävä


3. Lukupiiri 1 op

Valinnainen kirja, jota esitellään pienryhmissä.

4. Esiintymisen harjoittelu 1 op

Content scheduling

Keskeinen sisältö:

• esiintymisjännityksen ilmenemismuodot
• selviytymiskeinoja esiintymisjännitykseen
• esiintymistilanteiden suunnittelu ja harjoittelu
• itsetuntemuksen lisääntyminen

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page