•   Lastensuojelu R0365-3026 01.05.2022-04.08.2022  10 op  (TOS221SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - toteuttaa työssään lastensuojelulain periaatteita ja velvoitteita sekä avo- että sijaishuollon työssä
    - tunnistaa ja arvioida lastensuojelun tarvetta
    - havaita ja tulkita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
    - analysoida varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
    - käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä

    Vastuuopettaja

    Vuokko Pohjanoksa

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa.

    Toteutustapa

    Opintojakso on verkkototeutus.
    Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvaksessa. Luennoilla ei ole läsnäolovelvollisuutta, sillä kaikki luennot ja asiantuntijatapaamiset lukuunottamatta kokemusasiantuntijatapaamisia nauhoitetaan. Nauhoitteet ovat kuunneltavissa opintojakson ajan.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.05.2022 - 04.08.2022

    Ilmoittautumisaika

    04.04.2022 - 10.04.2022

    Ryhmä(t)
    • TOS221SY
    Paikkoja

    40 - 60

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin amk: 20.)
    Opettaja(t)

    Vuokko Pohjanoksa, Katri Kärkkäinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    OPINTOJAKSOLLE MAHTUU 40 laurealaista opiskelijaa (20 paikkaa on varattu avoimen amk:n tarjonnalle).

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    10 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Työelämäyhteys toteutuu lukuisten työelämän asiantuntijavierailujen kautta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Sisältö:
    1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut

    2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi

    3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto, . systeeminen ja traumatietoinen työskentelyote avo- ja sijaishuollon työssä

    4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio

    5. Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmentelmät: verkostotyö lastensuojelussa, dokumentointi


    Tehtävät:

    Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
    -Yksilötehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä ja itsearviointi, 2 op (arviointi hyv/hyl). Itsearviointi opettajien tekemään videoon peilaten.

    Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
    -Ryhmätehtävä: Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 1 op (arviointi hyl/hyv)
    -Paritehtävä: Lastensuojelun tarpeen arviointi, 1 op (arviointi hyv/hyl), Opettajan palaute: yhteinen "mallivastaus" koko ryhmälle.

    Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
    -Tentti: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 1-5) ( 50 % kokonaisarvosanasta)
    -Yksilötehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)

    Moduuli 4: Varhainen vuorovaikutus- ja kiintymyssuhde, 1 op
    Moduuli 5: Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työskentelymenetelmät, 2 op
    -Paritehtävä: Varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja verkostotyö, 3 op (arviointi 1-5). opettajan numeerinen ja sanallinen palaute. (50 % kokonaisarvosanasta)