Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8368-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Mikko Julin
  • Pauliina Louhiala

Vastuuopettaja

Johanna Stepanoff

Ryhmät

  • SFG217SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- tukea toimijoiden hyvinvointia erilaisissa työelämän tilanteissa
- arvioida työntekijöiden sekä työyhteisöjen terveyttä ja hyvinvointia työfysioterapian näkökulmasta
- kehittää fysioterapeuttisen arvioinnin perusteella työ- ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Opintojaksolla opiskelija oppii menetelmiä, joilla on mahdollista edistää työyhteisön ja erilaisten toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä erilaisissa työelämän tilanteisa. Opiskelija oppii arvioimaan työntekijöiden ja työyhteisöjen terveyttä ja hyvinvointia sekä kehittämään fysioterapeuttisen arvioinnin perusteella työ- ja toimintaympäristöjä.

Aika ja paikka

Lähiopetus toteutetaan pääsääntöisesti Otaniemen kampuksella. Opinnoissa toteutetaan työelämälähtöisiä projekteja, joissa tapahtumapaikka on Otaniemen tai Leppävaaran kampukset sekä projektista riippuen joku muu vapaavalintainen paikka.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- The 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report –
- Keskinen KL, Häkkinen K, Kallinen M (toim.) 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 174, Helsinki.
- https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyokykytalo/
- Demos Helsinki 2015. Terveys 2050 .
- Yang L, Chao C, Kantor ED 2019. Trends in Sedentary Behavior Among the US Population, 2001-2016. JAMA. 2019;321(16):1587-1597. https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2731178
- Absetz P & Hankonen N. 2017. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään terveellisiä elämäntapoja. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 10/2017.
- Oksanen J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Varila L. 2014. Työvointi. Helsingin kaupungin suomenkielinen työväenopisto.
- Varila L. 2016. Tuuliko tuo työnilon? Helsingin kaupungin suomenkielinen työväenopisto.
- Rauramo, P. 2012. Työhyvinvoinnin portaat: Viisi vaikuttavaa askelta. 2. uudistettu painos. Helsinki: Edita.
- Manka ym. 2007. Hyvinvointia työyhteisöön.
- Otala 2003. Hyvinvointia työpaikalle, tulosta toimintaan: Työhyvinvoinnin työkirja. Helsinki: WSOY.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnoissa toteutetaan työelämälähtöisiä projekteja yhteistyössä Laurean kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio on Otaniemen kampuksella 2.9.2019 klo 9-12.
Opintojakson loppuseminaari pidetään Otaniemen kampuksella 2.12.2019. Näiden lisäksi opintojaksolla on seitsemän lähitapaamista, joiden aikataulut näkyvät Pakissa. Opintojaksolla toteutetaan työelämälähtöinen projekti jonka aikataulun opiskelijat sopivat yhteistyössä työelämän kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Opintojaksolla tehdään pieniä tuntitehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojakson arviointi painottuu opiskelijoiden tekemään projektiin ja sen raportointiin, joka arvioidaan numeerisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä ole mukana työelämälähtöisissä projekteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
Opiskelija osaa:
- Käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
- Raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
Opiskelija osaa:
- Toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- Ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Opiskelija osaa:
- Kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- Kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- Arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
Opiskelija osaa:
- Esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- Edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Opiskelija osaa:
- Edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- Kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
Opiskelija osaa:
- Analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
Opiskelija osaa:
- Arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- Ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Opiskelija osaa:
- Arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- Arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä