Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Maire Antikainen
Lähiopetus
Opiskelija hankkii itse sosiaalialan työn yleistä menetelmäkirjallisuutta ja omaa työtehtäväänsä jäsentävää kirjallisuutta (huom. lähdekriittisyys).
Ks. Optima: Harjoittelu / sosionomi (etusivu)
* Sosiaalialan harjoittelun yleisohjeet
* Harjoittelua koskevat tehtävät
Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 31.10.2020
Maire Antikainen, Pihla Salemaa, Paula Väliaho, Marjo Ritmala, Kari Eklund, Kaarina Marjanen, Vuokko Pohjanoksa, Pia Harju, Hannele Pulkamo
Harjoitteluasioita koordinoiva lehtori: Maire Antikainen, (09) 8868 7918, maire.antikainen@laurea.fi
Yhteyshenkilö yhteistyösopimus- ja ohjauspalkkioasioissa: Opintosihteeri Sirpa Antila 0401391196, Sirpa.Antila@laurea.fi. Sopimukset menevät suoraan harjoittelupaikkaan.
Tieto ohjaavasta opettajasta ilmoitetaan harjoittelun hyväksymisilmoituksen yhteydessä olevassa e-lomakkeessa. Kukin ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistään itse.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Porvoo
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Ks. palkallisen harjoittelun ohjeet ja edellytykset Optimasta.
Tee e-lomake ja ohjaajatiedon saatuasi sovi opintosuunnitelmasta hänen kanssaan. Palkallisen harjoittelun lopuksi palauta hänelle vaadittavat hyväksilukua edellyttävät dokumentit.
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET keväällä 2020 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
R0033 ja V1536: 15.1.2020 klo 15-16
REFLEKTIOTAPAAMISET (vapaahtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
1.4. klo 12.30-15.45 Hyvinkää
8.4. klo 12.30-15.45 Lohja
22.4. klo 12.30-15.45 Porvoo
Harjoittelun päätyttyä ja kun olet siitä raportoinut, sovi ohjaajasi kanssa palautekeskustelusta.
Näihin tapaamisiin käytetty aika on osa harjoitteluun resurssoitua aikaa (merkittävä työaikaseurantaan).
Englanniksi
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II
Maire Antikainen
Lähiopetus
Opiskelija hankkii itse sosiaalialan työn yleistä menetelmäkirjallisuutta ja omaa työtehtäväänsä jäsentävää kirjallisuutta (huom. lähdekriittisyys).
Ks. Optima: Harjoittelu / sosionomi (etusivu)
* Sosiaalialan harjoittelun yleisohjeet
* Harjoittelua koskevat tehtävät
Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 31.10.2020
Maire Antikainen, Pihla Salemaa, Paula Väliaho, Marjo Ritmala, Kaarina Marjanen, Vuokko Pohjanoksa, Hannele Pulkamo
Harjoitteluasioita koordinoiva lehtori: Maire Antikainen, (09) 8868 7918, maire.antikainen@laurea.fi
Yhteyshenkilö yhteistyösopimus- ja ohjauspalkkioasioissa: korkeakoulusihteeri Marjut Viitala, +358 40 5547019, marjut.viitala@laurea.fi. Sopimukset menevät suoraan harjoittelupaikkaan.
Tieto ohjaavasta opettajasta ilmoitetaan harjoittelun hyväksymisilmoituksen yhteydessä olevassa e-lomakkeessa. Kukin ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistään itse.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Porvoo
5 op
Ks. palkallisen harjoittelun ohjeet ja edellytykset Optimasta.
Tee e-lomake ja ohjaajatiedon saatuasi sovi opintosuunnitelmasta hänen kanssaan. Palkallisen harjoittelun lopuksi palauta hänelle vaadittavat hyväksilukua edellyttävät dokumentit.
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET keväällä 2020 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
R0033 ja V1536: 15.1.2020 klo 15-16
REFLEKTIOTAPAAMISET (vapaahtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
1.4. klo 12.30-15.45 Hyvinkää
8.4. klo 12.30-15.45 Lohja
22.4. klo 12.30-15.45 Porvoo
Harjoittelun päätyttyä ja kun olet siitä raportoinut, sovi ohjaajasi kanssa palautekeskustelusta.
Näihin tapaamisiin käytetty aika on osa harjoitteluun resurssoitua aikaa (merkittävä työaikaseurantaan).
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Pihla Salemaa
Lähiopetus
Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Tenttimateriaali ilmoitetaan toteutuksen alkaessa.
Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.
Opintojakson sisällöt:
- ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
- dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
- sinä- ja minä –viestit
- aktiivinen kuuntelu
- tunteet toiminnan takana
- ryhmät ja niiden ohjaus
- erilaiset ohjaustyylit
- osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
- ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä
2. Oppimistehtävät: Oma reflektio, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Ysiltä -elämään projekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)
Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä Ysiltä - elämään työelämäkumppaneiden kanssa Hyvinkään 9-luokkalaisille suunnatun tapahtumapäivän. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä seminaarissa.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Oma reflektio: hyväksytty/täydennettävä 0%
2) Oppimispäiväkirja vuorovaikutusharjoituksita: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 25 %
3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 25 %
4) Projektin toteutus: H -5 (työelämäkumppanin antama ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 15 %
5) Projektiraportti: 0 - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) ) 15 %
6) Projektin esittely seminaarissa: hyväksytty/täydennettävä 0%
7) Oman oppimisen arviointi - tehtävä: H - 5 yksilöllinen numeerinen arvio 20 %
Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Pihla Salemaa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Ysiltä elämään- tapahtuman järjestäminen yhteistyössä alueen työelämäkumppaneiden kanssa.
Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus; luennot ja harjoitukset 46 h
Ysiltä elämään -projektin toteutus 24 h
Oppimistehtävät yhteensä 35 h
1. Lähtötaso ja tavoiteet 2 h
2. Vuorovaikutusharjoitusten oppimispäiväkirja 4 h
3. Tenttiin valmistautuminen 27 h
4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi 2 h
Ysiltä elämään -tapahtuman suunnittelu ja yhteistyö kumppaneiden kanssa 30 h
Lähiopetus
Testit tehdään itsenäisesti Optima-työtilassa. Huomioi, että testin tarkoitus on kartoittaa sinun osaamistasi, joten testi tulee tehdä ilman apuvälineitä (esim. sanakirjaa käyttämättä). Jos saat testistä hylätyn tuloksen, ilmoittaudu valmentavan englannin opintojaksolle ennen varsinaisen oman alan englannin opintojakson suorittamista. Huomioi, että valmentavat opintojaksot ovat haluttuja ja ne täyttyvät nopeasti, joten yleensä vain hylätyn tasotestin tehneet mahtuvat mukaan.
Suomi
09.01.2020 - 16.01.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Anna Puisto
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Kaikki opiskelijat tekevät lähtötasotestin opintojensa alussa. Voit hakea vapautusta tasotestistä, jos:
- sinulla on aiempi, alle 10 vuotta vanha, korkeakoulututkinto/ ammattikorkeakoulututkinto joltain muulta alalta.
- olet aiemmin tehnyt Laurean tai muun amk:n/ korkeakoulun englannin kielen tasotestin ja voit sen todistuksella osoittaa.
- olet aiemmin suorittanut ammattikorkeakoulu- tai korkeakoulutasoisia englannin opintoja samalta tai eri alalta.
- et ole koskaan opiskellut englantia.
Jos haluat hakea vapautusta tai hyväksilukua, ole yhteydessä lehtori Anna Puistoon, anna.puisto@laurea.fi
Lähiopetus
Opettajan oma materiaali
Lähiopetuksen lisäksi (ks. aikataulu alla):
- Suullinen esitys, ryhmätyöskentely, H/0
- Suullinen tentti, 0-5
- Kommentoiva referaatti, H/0
- Kirjallinen lopputentti
Kirjallinen koe, suullinen esitys, suullinen tentti ja itsenäiset tehtävät
Arviointi 1-5
Suomi
24.03.2020 - 29.05.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Anna Puisto
Opettaja Anna Puisto, anna.puisto@laurea.fi
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Hyväksilukemistapauksissa kirjallinen koe, suullinen näyttö ja mahdollinen täydentävä tehtävä
-
Opetus Pakin aikataulun mukaan
Vastaa 5 opintopistettä opiskelijan työtä = 135 h
Ammattisanaston ja rakenteiden hallinta riittämätöntä
Hallitsee perusammattisanastoa ja kieliopin rakenteita tyydyttävästi, molemmissa paljon puutteita
Hallitsee ammattisanastoa ja kieliopin rakenteita, mutta ongelmia ja puutteitakin esiintyy
Hallitsee monipuolisesti ja tarkasti alansa ammattisanastoa ja kieliopilliset rakenteet ovat toimivia ja monipuolisia
Ei täytä kielen hallinnnan osalta vähimmäiskriteerejä
Kari Eklund
Lähiopetus
Lähiopetus, oppimistehtävät, LbD-projekti
Arvioinnissa sovelletaan Laurean AMK-tutkintojen arviointikriteerejä
Suomi
01.01.2020 - 31.05.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Maire Antikainen, Kari Eklund, Pia Harju
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
4 op
H-5
Lähiopetus
Opintojakson tarkempi toteutustapa selviää myöhemmin.
Laurean yhteiset arviointikriteerit, vaativuustaso 2
Suomi
07.01.2020 - 14.06.2020
25.11.2019 - 08.12.2019
Pihla Salemaa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
H-5
Sari Heikkinen
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optimassa
Opinnot suoritetaan hyödyntäen lähiopetusta ja verkkoa (Optimatilaa).
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla on suositeltavaa osallistua kaikkiin lähiopetuspäiviin.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1-5
Arvioinnissa itsearvioinnilla on tärkeä osuus.
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Pihla Salemaa, Sari Heikkinen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
3 op
2 op
H-5
Lähiopetus
Ilmoitetaan Optimassa.
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Opintojakso käynnistyy yhteisellä orientaatioluennolla sekä työpajoilla ja koostuu sen jälkeen seuraavista osista, joita seurataan jokaisen osan sisällä toteutuvan luovan oppimispäiväkirjan avulla:
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Oma suunta ja aktiivisuus luovat perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita.
Opiskelijan on seurattava oppimistapahtumia, jotka saattavat täydentyä ja päivittyä opintojakson kuluessa. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta.
Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että rakennamme ja jaamme kollektiivisesti taidepohjaisen esityksemme, joka on avoin yleisölle. Tentissä hyödyntämään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia sekä pedagogiikkaa: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista. Teoreettinen tieto ja sen varmistava kotitentti syventävät oppimista.
Opintojakson tukena hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen suunnitelmaa ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen 2018).
Ymmärrystä luodaan hyvinvoinnin rakenteista yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panostusta kaikkiin tehtäviin.
Ks. arviointikriteerit, vaativuustaso II
tämän opintojakson toteutusmalliin soveltaen
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op) Hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op) Hyväksytty/täydennettävä
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op) Ryhmäkohtainen arviointi 0-5
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op) Yksilöllinen arviointi 0-5
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Paula Väliaho, Kaarina Marjanen, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen teoreettisia ja menetelmällisiä ajatusmalleja.
LbD toteutuu yleisölle ja yhteistyökumppaneille avoimena taidepohjaisena tapahtumana.
Orientaatio 14.1.2020
Päätösseminaari/taiteellisen tuotoksen esitys 14.4.2020 (kp)
Kotitentti: palautuspäivä 29.4.2020
Huom. osallistuminen kaikkiin työpajoihin ohjeen mukaan on edellytys opintojakson suorittamiselle.
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Kotitentti:
ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- kuvata oman taiteellisen toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- ilmaisee taiteellista osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- edistää toiminnallaan ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- ilmaisee oman taiteellisen osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- arvioida ja kehittää ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida taiteellisen osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Kaarina Marjanen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Ilmoitetaan Optimassa.
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Opintojakso käynnistyy yhteisellä orientaatioluennolla sekä työpajoilla ja koostuu sen jälkeen seuraavista osista, joita seurataan jokaisen osan sisällä toteutuvan luovan oppimispäiväkirjan avulla:
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Oma suunta ja aktiivisuus luovat perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita.
Opiskelijan on seurattava oppimistapahtumia, jotka saattavat täydentyä ja päivittyä opintojakson kuluessa. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta.
Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että rakennamme ja jaamme kollektiivisesti taidepohjaisen esityksemme, joka on avoin yleisölle. Tentissä hyödyntämään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia sekä pedagogiikkaa: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista. Teoreettinen tieto ja sen varmistava kotitentti syventävät oppimista.
Opintojakson tukena hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen suunnitelmaa ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen 2018).
Ymmärrystä luodaan hyvinvoinnin rakenteista yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panostusta kaikkiin tehtäviin.
Ks. arviointikriteerit, vaativuustaso II
tämän opintojakson toteutusmalliin soveltaen
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op) Hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op) Hyväksytty/täydennettävä
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op) Ryhmäkohtainen arviointi 0-5
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op) Yksilöllinen arviointi 0-5
Suomi
01.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Paula Väliaho, Kaarina Marjanen, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
1 op
1 op
H-5
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen teoreettisia ja menetelmällisiä ajatusmalleja.
LbD toteutuu yleisölle ja yhteistyökumppaneille avoimena taidepohjaisena tapahtumana.
Orientaatio 28.08.2019 12.30 - 15.45
Päätösseminaari/taiteellisen tuotoksen esitys su 10.11.2019 iltapäivällä.
Kotitentti: palautuspäivä
Huom. osallistuminen kaikkiin työpajoihin ohjeen mukaan on edellytys opintojakson suorittamiselle.
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Kotitentti:
ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- kuvata oman taiteellisen toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- ilmaisee taiteellista osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- edistää toiminnallaan ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- ilmaisee oman taiteellisen osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- arvioida ja kehittää ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida taiteellisen osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Kaarina Marjanen
Lähiopetus
Opiskelijan oman työn mukaisesti hakien.
Opinnäytetyökokonaisuuteen kuuluvat
- kaikkien C-yksikössä sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöitä käynnistäville suunnatut opinnäytetorit (Porvoon kampuksella 27.08.2019 ja Hyvinkäällä 30.08.2019), joissa voi mm. tutustua hankemahdollisuuksiin ja työelämän edustajien ideoihin sekä ohjaavien lehtoreiden näkemyksiin
- aiheanalyysin tuottaminen (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
- HUOM. Palauta aiheanalyysisi viimeistään opinnäyteinfossa ilmoitettuun päivämäärään mennessä Optiman kansioon R0045-3048/Opinnäytetyö_s19/Aiheanalyysit
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
HUOM: osallistuminen opinnäytetorille ja aiheanalyysin palauttaminen ohjeiden mukaan on edellytyksenä opinnäyteryhmiin osallistumiselle.
Opinnäyteryhmät: kokoontumiset lukujärjestyksessä ilmoitettujen aikataulujen mukaisesti syksyn 2019 aikana (ryhmäkokoontumisia vielä keväällä 2020)
- ryhmät muodostetaan aiheanalyysien perusteella teemoitellen
- opinnäytesuunnitelman esittely opinnäyteryhmässä hyväksytysti
- harjoitus-opponointitehtävät
- työn käynnistäminen ohjaajan ohjeen mukaisesti
- keskustelut vertaisryhmässä ja ohjaajan kanssa
- työkohtaiset ohjaukset lisäksi tarpeen mukaan, erikseen sopien
Julkaisuseminaari (osallistuminen kahteen päivään), ks. tarkemmin Optimatilasta Opinnäytetyöskentely Porvoo/Hyvinkää:
- osallistuminen julkaisuseminaareihin (väh. 1) ennen oman työn esittelyä
- oman valmiin työn esittely ja toisen opponointi ohjaajan myöntämän luvan perusteella
Lisäksi työpajat:
- kirjoittamisen pajat; osallistuminen kolmeen annettujen teemojen pohjalta valiten
- tiedonhaun pajat; osallistuminen kahteen pajaan (suositus: työn alkuvaiheessa ja fokuksen tarkennuttua)
Työn valmistuttua prosessi päättyy kypsyysnäytteen kirjoittamiseen. Valmiin työn plagiaatti-tarkastus Urkundissa ennen sen julkaisemista Theseuksessa. HUOM. Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.
Arvioinnissa noudatetaan Laurean opinnäytetyön arviointikriteereitä: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%C3%A4ytety%C3%B6ohje.pdf
Opinnäytetyön arvioinnissa huomioidaan seuraavat kolme tekijää:
1.Opinnäytetyöprosessin toteutus
2.Opinnäytetyön tuotos
3.Prosessista kirjoitettu raportti
Opinnäytetyön arvioinnin ulottuvuudet ovat työelämän kehittäminen, tutkimuksellisuus ja toteutus sekä innovatiivisuus ja luovuus.
Suomi
01.08.2019 - 31.07.2020
13.05.2019 - 26.05.2019
Maire Antikainen, Sari Heikkinen, Kaarina Marjanen
C-yksikössä Porvoon ja Lohjan opiskelijoiden opinnäytetyö toteutuu ilmoittautumisten määrästä riippuen joko Hyvinkäällä tai omalla kotikampuksella. Porvoon ja Lohjan yksiköissä opiskelijoiden on siis varauduttava mahdollisiin Hyvinkäällä käynteihin. Osallistuminen opinnäytetori- ja infopäivään on pakollista (s19 Hyvinkää tai Porvoo).
Julkaisuseminaarit, joissa opiskelijat esittelevät ja opponoivat valmistuneita töitä, toteutetaan Hyvinkäällä. Julkaisuseminaareihin osallistuminen kuulijana on mahdollista kaikilla kampuksilla.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyössä
27.08.2019 Opinnäyteinfo ja -tori, Porvoo
30.08.2019 Opinnäyteinfo ja -tori, Hyvinkää
Opinnäytetyö toteutetaan opiskelijan yksilöllisesti, mutta ohjatusti suunnitellun aikataulun pohjalta.
1) suunnittelu 5 op
2) toteutus 5 op
3) julkaisu 5 op
Kaarina Marjanen
Lähiopetus
Yhteinen materiaali ilmoitetaan opintojakson käynnistyessä. Lisäksi omaan teemaan sisältyvät materiaalit, joihin saa tukea tiedonhaun pajoissa ja oman ohjaajan kautta
Opinnäytetyökokonaisuuteen kuuluvat
- opinnäytetorit sote-yhteistyössä, joissa voi mm. tutustua hankemahdollisuuksiin ja työelämän edustajien ideoihin sekä ohjaavien lehtoreiden näkemyksiin
- aiheanalyysin tuottaminen (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
- HUOM. Palauta aiheanalyysisi viimeistään opinnäyteinfossa ilmoitettuun päivämäärään mennessä Optiman kansioon R0045/toteutuksen koodi
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
HUOM: osallistuminen opinnäytetorille ja aiheanalyysin palauttaminen ohjeiden mukaan on edellytyksenä opinnäyteryhmiin osallistumiselle.
Opinnäyteryhmät: kokoontumiset lukujärjestyksessä ilmoitettujen aikataulujen mukaisesti kevään 2020 aikana (ryhmäkokoontumisia vielä syksyllä 2020)
- ryhmät muodostetaan aiheanalyysien perusteella teemoitellen
- opinnäytesuunnitelman esittely opinnäyteryhmässä hyväksytysti
- harjoitus-opponointitehtävät
- työn käynnistäminen ohjaajan ohjeen mukaisesti
- keskustelut vertaisryhmässä ja ohjaajan kanssa
- työkohtaiset ohjaukset lisäksi tarpeen mukaan, erikseen sopien
Julkaisuseminaari (osallistuminen kahteen päivään), ks. tarkemmin Optimatilasta Opinnäytetyöskentely Hyvinkää:
- osallistuminen julkaisuseminaareihin (väh. 1) ennen oman työn esittelyä
- oman valmiin työn esittely ja toisen opponointi ohjaajan myöntämän luvan perusteella
Lisäksi työpajat:
- kirjoittamisen pajat; osallistuminen kolmeen annettujen teemojen pohjalta valiten
- tiedonhaun pajat; osallistuminen kahteen pajaan (suositus: työn alkuvaiheessa ja fokuksen tarkennuttua)
Työn valmistuttua prosessi päättyy kypsyysnäytteen kirjoittamiseen. Valmiin työn plagiaatti-tarkastus Urkundissa ennen sen julkaisemista Theseuksessa. HUOM. Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.
Opinnäytetyöprosessissa sinun oletetaan osoittavan aloitteellisuutta sekä kykyä itsenäiseen ajatteluun ja toimintaan.
Opinnäytetyön arvioinnissa huomioidaan seuraavat kolme tekijää:
1. Opinnäytetyöprosessin toteutus
2. Opinnäytetyön tuotos
3. Prosessista kirjoitettu raportti
Opinnäytetyön arvioinnin ulottuvuudet ovat työelämän kehittäminen, innovatiivisuus ja luovuus sekä tutkimuksellisuus ja toteutus.
Valmiin opinnäytetyöraportin arvioi kaksi arvioijaa, joista toinen voi olla ohjaus-prosessin ulkopuolinen, esimerkiksi kieliasun tarkistaja. Arvioijat kirjoittavat yhteisen lausunnon ja molemmat allekirjoittavat sen. Jos olet tehnyt opinnäytetyön parin tai useamman opiskelijan kanssa, kukin opiskelija arvioidaan erikseen.
Mikäli olet tyytymätön valmiin opinnäytetyön arviointiin, on sinulla oikeus valittaa arvioinnista tutkintolautakunnalle. Ensisijaisesti arvioinnin perusteluista tulee keskustella arvioijien kanssa prosessiin kuuluvien arviointikeskusteluiden yhteydessä.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
Kaarina Marjanen, Paul Dickinson
C-yksikössä Porvoon ja Lohjan opiskelijoiden opinnäytetyön ryhmäohjaus, sekä opinnäyteinfo ja -tori, toteutuvat ilmoittautumisten määrästä riippuen joko Hyvinkäällä tai omalla kotikampuksella. Julkaisuseminaarit toteutuvat Hyvinkäällä. Porvoon ja Lohjan yksiköissä opiskelijoiden on siis varauduttava mahdollisiin Hyvinkäällä käynteihin.
Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.
Opinnäytetyön tekijän on oltava opintojensa loppuvaiheessa. Edellytyksenä osallistumiselle on hyväksytty suoritus tutkimusmenetelmä-opinnoista, tai viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo, SSF2 Sosionomikoulutus, Laurea Lohja, SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Porvoo
15 op
H-5
Opinnäytetyöltä toivotaan vahvaa työelämäyhteistyötä.
Opinnäytetori-/infopäivä; julkaisuseminaari-aikataulut Hyvinkää Opinnäytetyö -Optima -tilassa.
Opinnäytetyö toteutetaan opiskelijan yksilöllisesti, mutta ohjatusti suunnitellun aikataulun pohjalta.
1) suunnittelu 5 op
2) toteutus 5 op
3) julkaisu 5 op
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
Lähiopetus
Esitellään Optimassa
Opintojakso kestää koko vuoden 2020.
Toteutuskuvaus lisätään heti, kun opintojakso on luotu Optimaan.
Suomi
08.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Paula Väliaho
Laurea Porvoo, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
2 op eli n. 54 h työtä jakautuen sekä kevät- että syyslukukaudelle.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa tapaamisissa kevät- ja syyslukukausilla, osallistumista HOPS-keskusteluihin sekä tehtävien suorittamista.
Lähiopetus
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Pihla Salemaa, Virtuaalihlö Porvoo , Monika Cseh, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
02.12.2018 - 31.12.2018
Sari Lahtinen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Sari Lahtinen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
02.12.2018 - 31.12.2018
Sari Lahtinen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Heikkinen, A. 2017. Arki, arvot ja etiikka : Sosiaalialan henkilön ammattiohjeet. Talentia. Saatavilla osoitteessa https://laurea.finna.fi/Record/3amk.142149
Oppimateriaali tarkentuu ennen opintojaksoa / sen aikana.
Opintojaksolla käydään läpi sosiaalialan asiakastyön lähtökohtia: asiakaskuntaa, kehityspsykologiaa sekä arvoja ja etiikkaa. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena ja opetuskerroilla on läsnäolovelvoite.
Opintojaksoon kuuluu tutustumiskäyntejä.
Laurean arviointikriteerit, taso I, https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Suomi
13.01.2020 - 31.03.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Paula Väliaho
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksoon kuuluu opintokäyntejä, jotka toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, läsnäoloa edellytetään.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa n. 135 h työtä:
* opintokäynnit, raportointi ja esittäminen, 3 op
* tentti, 1 op
* alkutehtävä, itsearviointi ja reflektio 1 op
Lähiopetus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Lähiopetus, itsenäinen työskentely
Arvioinnissa sovelletaan Laurean AMK-tutkintojen arviointikehystä
Suomi
01.01.2020 - 31.05.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Marjo Ritmala, Kari Eklund
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
4 op
H-5
Kari Eklund
Lähiopetus
Julkaistaan opintojakson alkaessa
Luennot, kirjallisuus, oppimistehtävät ja harjoitukset
Arvioinnissa sovelletaan Laurean arviointisääntöä ja arviointokriteerejä
Suomi
01.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
0 - 40
Marjo Ritmala, Kari Eklund, Vuokko Pohjanoksa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Julkaistaan opintojakson alkaessa
Arvioinnissa sovelletaan Laurean arviointisääntöä ja arviointokriteerejä
Arvioinnissa sovelletaan Laurean arviointisääntöä ja arviointokriteerejä
Arvioinnissa sovelletaan Laurean arviointisääntöä ja arviointokriteerejä
Arvioinnissa sovelletaan Laurean arviointisääntöä ja arviointokriteerejä
Vuokko Pohjanoksa
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opintojaksossa on kontaktiopetusta ja verkko-opetusta. Aikataulu Pepissä.
Laurean arviointikriteerit / vaativuustaso I
Suomi
19.08.2019 - 15.10.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Paula Väliaho, Vuokko Pohjanoksa, Irma Pahlman
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
5 op
H-5
1. Sosiaalioikeudellinen osaaminen:
Opetus ja oppimistehtävät 2 op
Tentti 3 op
2. Hyvinvointivaltion ja sosiaaliturvan muutos
Perhetehtävä 3 op
Hyvinvointivaltion nykytila ja haasteet, kirjallisuuspiiri 2 op
Lähiopetus
Kirjallisuus ilmoitetaan Optimassa.
Opintojakson tavoitteiden vuoksi on kuitenkin tärkeää, että opiskelija hakee myös itse aktiivisesti omia tavoitteitaan tukevaa kirjallisuutta.
Opintojakso rakentuu kolmesta osasta:
- laadulliset tutkimusmenetelmät
- määrälliset tutkimusmenetelmät
- puhe- ja kirjoitusviestintä
Tutkimusajattelua rakennetaan tutkimuksen kokonaisuuden ja prosessin hahmottamisen näkökulmasta, jota tarkennetaan menetelmällisillä näkökulmilla. Tutkimusmenetelmällistä ymmärrystä hankitaan toteuttamalla pienoistutkimus pari- tai ryhmätöinä.
Opintojakson päättyessä on mahdollisuus osallistua lisäksi vapaaehtoiseen kotitenttiin, jonka avulla voi korottaa omaa arvosanaansa.
Opintojakson suoritus arvioidaan ryhmäkohtaisesti
- taitona raportoida tutkimuksesta kirjallisesti
- taitona esitellä tutkimusta suullisesti
Arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointiohjetta, taso II, jota sovelletaan opintojakson tavoitteisiin:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Tukena arvioinnissa hyödynnetään lisäksi Opinnäytetyön arviointiohjetta:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%C3%A4ytety%C3%B6ohje.pdf
Halutessaan korottaa ryhmän saamaa arvosanaa opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kotitenttiin, joka arvioidaan yksilöllisesti (0-5). Tenttiin osallistuminen on vapaaehtoista.
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Kaarina Marjanen, Teppo Leppälahti
Toteutukselle osallistuminen edellyttää aktiivista panosta opintojakson kontaktiopetuksiin ja tehtäviin sekä
vastuullista työotetta pienryhmätyöskentelyssä.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Opintojakson pienoistutkimus toteutetaan työelämäyhteistyössä.
10.1.2020 Opintojakson orientaatio
30.3.2020 Päätösseminaari
Vapaaehtoinen tentti: palautuksen dl. 6.4.2020
- Laadulliset menetelmät 2,5 op
- Määrälliset menetelmät 2 op
- Viestintä 0,5 op
- Laadulliset menetelmät 2,5 op
- Määrälliset menetelmät 2 op
- Viestintä 0,5 op
Opintojakso rakentuu
- teoreettisesta/työpajamuotoisesta kontaktiopetuksesta, joka toteutuu opintojakson alussa
- pienoistutkimuksesta, joka toteutuu pienryhmissä opintojakson toisella puoliskolla
- tutkimuksen suunnittelusta, raportoinnista ja esittelystä päätösseminaarissa - prosessi jakautuen läpi opintojaksototeutuksen
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Kaarina Marjanen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Kirjallisuus ilmoitetaan Optimassa.
Opintojakson tavoitteiden vuoksi on kuitenkin tärkeää, että opiskelija hakee myös itse aktiivisesti omia tavoitteitaan tukevaa kirjallisuutta.
Opintojakso rakentuu kolmesta osasta:
- laadulliset tutkimusmenetelmät
- määrälliset tutkimusmenetelmät
- puhe- ja kirjoitusviestintä
Tutkimusajattelua rakennetaan tutkimuksen kokonaisuuden ja prosessin hahmottamisen näkökulmasta, jota tarkennetaan menetelmällisillä näkökulmilla. Tutkimusmenetelmällistä ymmärrystä hankitaan toteuttamalla pienoistutkimus pari- tai ryhmätöinä.
Opintojakson päättyessä on mahdollisuus osallistua lisäksi vapaaehtoiseen kotitenttiin, jonka avulla voi korottaa omaa arvosanaansa.
Opintojakson suoritus arvioidaan ryhmäkohtaisesti
- taitona raportoida tutkimuksesta kirjallisesti
- taitona esitellä tutkimusta suullisesti
Arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointiohjetta, taso II, jota sovelletaan opintojakson tavoitteisiin:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Tukena arvioinnissa hyödynnetään lisäksi Opinnäytetyön arviointiohjetta:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%C3%A4ytety%C3%B6ohje.pdf
Halutessaan korottaa ryhmän saamaa arvosanaa opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kotitenttiin, joka arvioidaan yksilöllisesti (0-5). Tenttiin osallistuminen on vapaaehtoista.
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Kaarina Marjanen, Teppo Leppälahti, Anja Mertanen
Toteutukselle osallistuminen edellyttää aktiivista panosta opintojakson kontaktiopetuksiin ja tehtäviin sekä
vastuullista työotetta pienryhmätyöskentelyssä.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
5 op
1 op
H-5
Opintojakson pienoistutkimus toteutetaan työelämäyhteistyössä.
21.8.2019 Opintojakson orientaatio
9.12.2019 Päätösseminaari
Vapaaehtoinen tentti: palautuksen dl. 31.12.2019
- Laadulliset menetelmät 2,5 op
- Määrälliset menetelmät 2 op
- Viestintä 0,5 op
- Laadulliset menetelmät 2,5 op
- Määrälliset menetelmät 2 op
- Viestintä 0,5 op
Opintojakso rakentuu
- teoreettisesta/työpajamuotoisesta kontaktiopetuksesta, joka toteutuu opintojakson alussa
- pienoistutkimuksesta, joka toteutuu pienryhmissä opintojakson toisella puoliskolla
- tutkimuksen suunnittelusta, raportoinnista ja esittelystä päätösseminaarissa - prosessi jakautuen läpi opintojaksototeutuksen
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Maire Antikainen
Lähiopetus
ks. tehtäväohjeistus
Opiskelija hankkii itse sosiaalialan työn yleistä tutkivan kehittämisen kirjallisuutta ja omaa työtehtäväänsä jäsentävää kirjallisuutta (huom. lähdekriittisyys).
Harjoittelu tehdään sosiaalialan erilaisissa toimintaympäristöissä.
Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2020
Maire Antikainen, Pihla Salemaa, Sari Heikkinen, Paula Väliaho, Kari Eklund, Kaarina Marjanen, Pia Harju, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo, SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Porvoo
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET keväällä 2020 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
V1381 ja V1537: 15.1.2020 klo 11.30-12.30
REFLEKTIOTAPAAMISET (vapaahtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
1.4. klo 12.30-15.45 Hyvinkää
8.4. klo 12.30-15.45 Lohja
22.4. klo 12.30-15.45 Porvoo
Harjoittelun päätyttyä ja kun olet siitä raportoinut, sovi ohjaajasi kanssa palautekeskustelusta.
Näihin tapaamisiin käytetty aika on osa harjoitteluun resurssoitua aikaa (merkittävä työaikaseurantaan).
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II
Maire Antikainen
Lähiopetus
Opiskelija hankkii itse sosiaalialan työn yleistä tutkivan kehittämisen kirjallisuutta ja omaa työtehtäväänsä jäsentävää kirjallisuutta (huom. lähdekriittisyys).
Harjoittelu tehdään varhaiskasvatuksen (päiväkodit) toimintaympäristöissä.
Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 31.10.2020
Maire Antikainen, Paula Väliaho, Kaarina Marjanen, Vuokko Pohjanoksa, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo, SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET keväällä 2020 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
V1381 ja V1537: 15.1.2020 klo 11.30-12.30
REFLEKTIOTAPAAMISET (vapaahtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
1.4. klo 12.30-15.45 Hyvinkää
8.4. klo 12.30-15.45 Lohja
22.4. klo 12.30-15.45 Porvoo
Harjoittelun päätyttyä ja kun olet siitä raportoinut, sovi ohjaajasi kanssa palautekeskustelusta.
Näihin tapaamisiin käytetty aika on osa harjoitteluun resurssoitua aikaa (merkittävä työaikaseurantaan).
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II
Vuokko Pohjanoksa
Etäopetus
Opintojaksoon liittyy yksi kontaktikerta ja muu osuus suoritetaan verkossa. Tehtävät ovat Optimassa.
Laurean arviointikriteerit / vaativuustaso I
Suomi
16.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Vuokko Pohjanoksa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
1 op
Hannele Pulkamo
Lähiopetus
Oheismateriaaleista on koottu vinkit opintojakson Optima-työtilaan, jonne pääset opinnon alkaessa.
Opintojakson aikana teet urasuunnitelman joko työntekijänä tai yrittäjänä ja hiot työnhakutaitojasi sekä tarkastelet omia verkostojasi. Opintojakso on ohjauksellinen ja sen aikana käydään kummankin lukukauden aikana HOPS-keskustelu opettajatuutorin kanssa. Ohjauksen tehtävä on herättää ajattelemaan erilaisia vaihtoehtoja, ei antaa valmiita ratkaisuja.Ohjattavana olet vastuussa omista päätöksistäsi ja urasi suunnasta. HOPS-keskustelut käydään joko henkilökohtaisesti tai tavoitteellisissa pienryhmissä. Opintojakson aikana saat opettajatuutorilta myös neuvontaa opintojen käytänteisiin liittyen
Opintojakson aikana tiedottamisessa voidaan käyttää myös Optimaa muiden viestintäkanavien lisäksi, joten varmistathan, että sallit järjestelmästä tulevat viestit. Henkilökohtaisissa asioissa voit olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai sopia tapaamisen.
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että suorituksen perusteella tehtäväkohtaiset osaamistavoitteet täyttyvät. Tehtävissä tulee näkyä perehtyminen aiheeseen sekä oma ajattelu.
Suomi
19.08.2019 - 12.06.2020
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 50
Pia Harju, Hannele Pulkamo
Toteutussuunnitelmaa täsmennetään vielä ennen opintojen alkua. Asioiden käsittelyssä on tarkoituksenmukaista hyödyntää eri tapahtumia, jotka eivät näy toteutuksen aikatauluissa.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Optimassa kerrotun ohjeistuksen mukaisesti.
Optimassa kerrotun aikataulun mukaisesti
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yhteensä keskimäärin 54h):
- Urasuunnittelu ja siihen liittyvä ohjaus sekä tilaisuudet (15-20 h)
- Työnhakutaitojen hiominen (15-20 h)
- Verkostojen rakentaminen ja hyödyntäminen (8 h)
- HOPS-keskustelut ja niihin valmistautuminen (4 h)
- Muu ohjaukselliseen toimintaan osallistuminen (5 h)
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma ajattelu.
Lähiopetus
Opintojakson tarkempi toteutus selviää myöhemmin.
Laurean yhteiset arviointikriteerit, taso 2
Suomi
07.01.2020 - 14.06.2020
25.11.2019 - 08.12.2019
20 - 55
Virtuaalihlö Porvoo , Heikki Ruuskanen, Irene Väkevä-Harjula
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Hannele Pulkamo
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Johtajuus -osiossa tentitään ryhmätenttinä kirja:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2017. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. 3. painos. Helsinki: Sanoma.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optima -työtilassa.
Vastuullinen johtaminen työyhteisössä opintojakso toteutus jakaantuu seuraaviin kokonaisuuksiin:
1. Työnantajan lakisääteiset tehtävät
• lait johtamisen tukena
• työsuojelu- ja työhyvinvointi
Toteutus: verkko-opinnot 27 h
2. Johtajuus
• johtajuuden eri muodot
• asioiden ja ihmisten johtaminen
• henkilöstöjohtaminen
• lähijohtaminen
• arvot johtamisessa
Toteutus: lähiopetus 24 h, itsenäinen opiskelu 27 h, verkko-opinnot 3 h
3. Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen
• monialaisen työyhteisön johtaminen
• verkostotyön johtaminen
• monikulttuurisuuden huomiointi johtamisessa
Toteutus: lähiopetus 12 h, itsenäinen opiskelu 15 h
4. Itsensä johtaminen
• itsensä johtamisessa kehittyminen
• oma johtamistyyli
Toteutus: lähiopetus 4 h , itsenäinen opiskelu 16 h, verkko-opinnot 7 h
Arviointi perustuu Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoon, vaativuustaso II.
Arviointikokonaisuudet ovat seuraavat:
1. Työnantajan lakisääteiset tehtävät: verkkotehtävät H-5 25%
2. Johtajuus:, Ryhmätentti H-5 25%
3. Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen: haastattelutehtävä H-5 25%
4. Itsensä johtaminen: Omat tavoitteet -tehtävä hyv/hyl 0% Henkilökohtainen hyvinvointisuunnitelma ja sen toteuttaminen H- 5 25%, oman osaamisen kehittyminen -tehtävä hyv/hyl 0%
Suomi
20.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
Heikki Ruuskanen, Irene Väkevä-Harjula, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
1 op
1 op
H-5
Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen -tehtävä ja työnantajan lakisääteiset tehtävät yht. 1 op.
20.8.2019 Orientaatio, opintojakso aloitus (läsnäolovelvollisuus).
21.10.2019 Ryhmätentti (läsnäolovelvollisuus)
18.12.2019 Monialainen ja monikulttuurinen johtaminen (oppimistehtävien esittelyt, läsnäolovelvollisuus)
Opintojakson kokonaisuudet jaksottuvat seuraavasti:
1. Työnantajan lakisääteiset tehtävät : verkko-opinnot 20.8. – 30.9.2019
2. Johtajuus: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opinnot 20.8. – 22.10.2019
3. Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opinnot 20.8. – 18.12.2019
4. Itsensä johtaminen: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opinnot ajalla 20.8. – 20.12.2019
Pia Harju
Lähiopetus
www.nystartup.fi
Opintojakso tarjoaa pohjan omien ideoiden ja liiketoiminnassa tarvittavien taitojen kehittämiseen. Opintojaksolla käydään läpi yrityksen perustamisprosessi ja alkuvaiheen toiminnan suunnittelu.
Opintojakso toteutetaan Ny Start Up- mallin mukaisesti, joka perustuu monipuolisesti tuettuun itsenäiseen työskentelyyn. Opintojakson orientaatiopäivässä ja seminaaripäivässä on läsnäolo välttämätön sekä ainakin kahdessa tiimitapaamisessa. Tiimitapaamisiin toivotaan vahvaa osallisuutta, jotta liikeidean työstäminen tiimeiltä sujuisi jouhevasti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista pakollisiin lähipäiviin, välitehtävien suorittamista sekä aktiivista osallistumista oman tiimin liike-idean kehittämiseen. Seminaaripäivässä esitellään oma liike-idea/yritys.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Pia Harju
Opintojakson alkaessa tarkemmat aikataulut ja sisällöt tulevat pakkiin.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Orientaatiopäivä 20.9
Tiimitapaaminen 21.10
Tiimitapaaminen 5.12
Seminaaripäivä 19.12
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, tiimitapaamisista,seminaaripäivästä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Opintojakso sisältää oman liike-idean työstämistä, tiimitapaamisten yhteydessä sovittujen tehtävien tekemistä sekä liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä seminaaripäivässä erikseen sovitun loppuraportin/liiketoimintasuunnitelman pohjalta.
Hylätty suoritus edellyttää, että opintojakson tavoitteita ei saavuteta, opintojakson tiimipäiviin ja seminaaripäivään ei osallistuta sekä opintojaksoon liittyviä tehtäviä ei ole suoritettu .
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista ja siellä oman liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Pia Harju
Lähiopetus
www.nuoriyrittajyys.fi
Opintojakso tarjoaa pohjan omien ideoiden ja liiketoiminnassa tarvittavien taitojen kehittämiseen. Opintojaksolla käydään läpi yrityksen perustamisprosessi ja alkuvaiheen toiminnan suunnittelu.
Opintojakso toteutetaan Nuori yrittäjys- mallin mukaisesti, joka perustuu monipuolisesti tuettuun itsenäiseen työskentelyyn. Opintojakson orientaatiopäivässä ja seminaaripäivässä on läsnäolo välttämätön sekä kahdessa tiimitapaamisessa. Tiimitapaamisiin toivotaan vahvaa osallisuutta, jotta liikeidean työstäminen tiimeiltä sujuisi jouhevasti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista pakollisiin lähipäiviin, välitehtävien suorittamista sekä aktiivista osallistumista oman tiimin liike-idean kehittämiseen. Pakollisessa seminaaripäivässä esitellään oma liike-idea/yritys.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Suomi
07.01.2020 - 14.06.2020
25.11.2019 - 08.12.2019
20 - 50
Pia Harju
Opintojakson alkaessa tarkemmat sisällöt tulevat Optimaan.
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Vastaava toteutus menee Lohjan kampuksella keväällä -20, joten esim jos pakolliseen seminaaripäivään ei pääse omalla kampuksella, voi siihen vaihtoehtoisesti osallistua Lohjan kampuksella.
Pakolliset länäolopäivät ovat Ma 20.1, Ma 10.2, Ti 3.3 ja Pe 20.3
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, tiimitapaamisista,seminaaripäivästä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Opintojakso sisältää oman liike-idean työstämistä, tiimitapaamisten yhteydessä sovittujen tehtävien tekemistä sekä liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä seminaaripäivässä erikseen sovitun loppuraportin/liiketoimintasuunnitelman pohjalta.
Hylätty suoritus edellyttää, että opintojakson tavoitteita ei saavuteta, opintojakson tiimipäiviin ja seminaaripäivään ei osallistuta sekä opintojaksoon liittyviä tehtäviä ei ole suoritettu .
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista ja siellä oman liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
Marjo Ritmala, Vuokko Pohjanoksa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 50
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Etäopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Marjo Ritmala, Vuokko Pohjanoksa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Anna Puisto
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Opettajan oma materiaali
Lähiopetuksen lisäksi (ks. aikataulu alla):
- Suullinen esitys, ryhmätyöskentely, H/0
- Suullinen tentti, 0-5
- Kommentoiva referaatti, H/0
- Kirjallinen lopputentti
Kirjallinen koe, suullinen esitys, suullinen tentti ja itsenäiset tehtävät
Arviointi 1-5
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Anna Puisto
Opettaja Anna Puisto, anna.puisto@laurea.fi
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
H-5
Hyväksilukemistapauksissa kirjallinen koe, suullinen näyttö ja mahdollinen täydentävä tehtävä
-
Opetus Pakin aikataulun mukaan
Vastaa 5 opintopistettä opiskelijan työtä = 135 h
Ammattisanaston ja rakenteiden hallinta riittämätöntä
Hallitsee perusammattisanastoa ja kieliopin rakenteita tyydyttävästi, molemmissa paljon puutteita
Hallitsee ammattisanastoa ja kieliopin rakenteita, mutta ongelmia ja puutteitakin esiintyy
Hallitsee monipuolisesti ja tarkasti alansa ammattisanastoa ja kieliopilliset rakenteet ovat toimivia ja monipuolisia
Ei täytä kielen hallinnnan osalta vähimmäiskriteerejä
Kari Eklund
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Maire Antikainen, Kari Eklund, Pia Harju
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
Sari Heikkinen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
Marjo Ritmala, Vuokko Pohjanoksa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Oskari Vesterinen, Monika Cseh, Hannele Pulkamo, Anja Mertanen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Marjo Ritmala, Vuokko Pohjanoksa
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Vuokko Pohjanoksa, Virtuaalihenkilö Porvoo sairaanhoitajakoulutus lehtori , Irma Pahlman
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Paula Väliaho
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Sari Lahtinen
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Hannele Pulkamo
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 55
Irene Väkevä-Harjula, Heikki Ruuskanen, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Pia Harju
Laurea Hyvinkää, sote
SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
Hyväksytty/Hylätty