Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Sini Seppä-Kortelainen
Lähiopetus
Oheismateriaalista on koottu tietoa ja vinkke opintojakson Canvas-työtilaan.
Tämän opintojakson aikana pohdit tulevaa uraasi ja teet siihen liittyviä asioita.
Lisäksi valitset itseäsi kiinnostavan osa-alueen työstettäväksi ja käyt oman opettajatuutorisi kanssa kaksi HOPS-keskustelua.
Opintojakson ensimmäisen osan (1 op) suoritus on urasuunnitelmatehtävä.
Tämän lisäksi ensimmäiseen osaan sisältyy ryhmätapaamisia ja kaksi HOPS-keskustelua, joihin tulee valmistautua.
Opintojakson toinen osa (1 op) muodostuu valinnaisista kokonaisuuksista.
Voit valita toisen tehtävän omien kiinnostuksen kohteidesi ja tarpeidesi mukaisesti.
Saat tarvittaessa opettajatuutoriltasi tukea sopivan tehtävän valinnassa ja suunnittelet yhdessä opettajatuutorisi kanssa, minkälaisia sisältöjä ja kokonaisuuksia sinun kannattaa valita.
Näitä teemoja ovat mm. hyvinvointi, uratoiveet, työnhakutaidot ja työelämätietous, opiskelutaidot, kansainvälisyys sekä yrittäjyys.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää ryhmätapaamisiin ja HOPS-keskusteluihin osallistumista, tehtävien tekemistä sekä valinnaisen osion suorittamista.
Suomi
26.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
Sini Seppä-Kortelainen, Antti Keskitalo
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
Hyväksytty/Hylätty
Alumni ja muu työelämäyhteistyö
Urasuunnitelmatehtävä, HOPS-keskustelut ja ryhmätapaamiset n. 27 tuntia ja valinnainen tehtävä n. 27 tuntia.
Urasuunnitelmatehtävä, Hops –keskustelut, ryhmäkeskustelut ja valinnainen tehtävä.
Opintojakso suoritetaan 3. ja 4. lukukauden aikana.
Oskari Vesterinen
Etäopetus
The materials are online:
Jeyarathnam, M. 2008: Strategic Management. Global Media.
Van Looy, B., Gemmel, P. & Van Dierdonck, R. 2013: Service Management: An integrated approach. Essex: Pearson Education Limited.
Epstein L. 2012: The Business Owner's Guide to Reading and Understanding Financial Statements: How to Budget, Forecast, and Monitor Cash Flow for Better Decision Making. John Wiley & Sons, Incorporated.
Vance, David E. 2012: Financial analysis & decision making: tools and techniques to solve financial problems and make effective business decisions. McGraw-Hill.
This study unit has Zoom lectures. Please see the schedule.
This study unit includes individual work and working in teams.
The learning environment of the study unit is Canvas.
(opens 26th August at latest)
The individual exam of the study unit is made online.
The Business Simulation Game of the study unit is played in teams in competition with other teams.
Assessment of this study unit is based on individual online Exam (30%) and Team assignments in Business Simulation Game (70%), and individual assignments which have to be passed (in business game and using information systems). Student has to pass the exam to participate Business Simulation Game.
“The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
In this study unit the assessing of the competences will be done by using the criteria set for requirement level II.
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
To achieve grade 5 student must be able to
- analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
To achieve grade 3 student must be able to
- critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
- report and communicate in a professional manner
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
- anticipate needs of customers and/or co-operation partners
To achieve grade 3 student must be able to
- propose creative solutions at work
- promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- act independently taking into account the operating environment
- take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team
To achieve grade 3 student must be able to
- act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- describe the significance of his/her actions for successful co-operation
- describe his/her competence in relation to the learning outcomes
“Students who has failed to demonstrate their competence in accordance with the approved level must supplement or retake their study attainment in a manner and schedule defined by the teacher of the study unit. Laurea provides examination retake dates. Students must register for these examinations no later than 10 days before the retake date. A failed exam or other study attainment can be retaken twice. A failure to attend an actual examination is considered to be one completion attempt.; (Laurea degree regulations.)
All staff and students of Laurea are expected to adhere to good scientific practices, which includes appropriate referencing. Familiarise yourself with the practices and, if needed, ask for more information. All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Englanti
26.08.2022 - 16.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Ilkka Bergius, Oskari Vesterinen
The study unit corresponds to the requirements of Bachelor level education.
According to the degree regulations (section 18) ;students must be present for the first contact teaching session, or they must notify the responsible teacher of their absence to confirm they intend to participate in studies, Alternatively, the teacher can specify a different manner for the student to confirm that they intend to participate in the studies. The completion of these measures can be required within a week of the studies having begun. The application of the aforementioned approach requires that the teacher notifies the students accepted to the study unit of the practice and that the practice is specifically mentioned in the study unit’s implementation plan.
If the student has a justified reason for not attending the first contact teaching session or for not notifying the teacher of their intention to be involved in studies in the manner required by the teacher, the student must contact the responsible teacher to agree on participation in the studies. Their registration for the study unit will be rejected, of the student does not notify the teacher of being absent from the first contact teaching session or the reason for their absence cannot be considered justified, Another student who is in line for the study unit can be selected in their place.
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas.
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
5 op
H-5
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
According to the degree regulations (section 18) “students must be present in the first contact session or notify their teacher in charge if they cannot attend. If they fail to notify the teacher of their absence in the first contact session, their enrollment will be rejected. Another student in the queue may be enrolled in the study unit in the place of the absent student.”
This study unit has Zoom lectures. Please see the study unit schedule.
The study unit is suitable for exchange students.
One credit equals approximately 26.7 hours of work performed by the student.
Please see the schedule.
Oskari Vesterinen
Etäopetus
Information about the material is announced on Canvas learning platform. In addition this book is needed:
Kotler P. , Kartajaya H., Setiawan I., Marketing 4.0 – Moving from Traditional to Digital, parts 4-7
(https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.3710000000952392)
This is a eLearning course on the Canvas learning platform. The course can be completed at own pace (respecting deadlines, of course!) and from anywhere via internet. You will familiarize yourself with Google and Hubspot certificates. Lecturers will guide you in discussion forum if any help needed.
Course will be introduced in Zoom 2nd September 2022 at 14.00 - 15.00. Canvas workspace will open the same day at latest.
Student must complete the orientation assignment on time to ensure his/her place in the course. Deadline for the orientation assignment is 11th September 2022.
“The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
In this study unit the assessing of the competences will be done by using the criteria set for requirement level II.
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
To achieve grade 5 student must be able to
- analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
To achieve grade 3 student must be able to
- critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
- report and communicate in a professional manner
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
- anticipate needs of customers and/or co-operation partners
To achieve grade 3 student must be able to
- propose creative solutions at work
- promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- act independently taking into account the operating environment
- take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team
To achieve grade 3 student must be able to
- act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- describe the significance of his/her actions for successful co-operation
- describe his/her competence in relation to the learning outcomes
“Students who has failed to demonstrate their competence in accordance with the approved level must supplement or retake their study attainment in a manner and schedule defined by the teacher of the study unit. Laurea provides examination retake dates. Students must register for these examinations no later than 10 days before the retake date. A failed exam or other study attainment can be retaken twice. A failure to attend an actual examination is considered to be one completion attempt." (Laurea degree regulations.)
All staff and students of Laurea are expected to adhere to good scientific practices, which includes appropriate referencing. Familiarise yourself with the practices and, if needed, ask for more information. All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Englanti
02.09.2022 - 20.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Marja Isokangas, Oskari Vesterinen
The study unit corresponds to the requirements of Bachelor level education.
According to the degree regulations (section 18) ;students must be present for the first contact teaching session, or they must notify the responsible teacher of their absence to confirm they intend to participate in studies, Alternatively, the teacher can specify a different manner for the student to confirm that they intend to participate in the studies. The completion of these measures can be required within a week of the studies having begun. The application of the aforementioned approach requires that the teacher notifies the students accepted to the study unit of the practice and that the practice is specifically mentioned in the study unit’s implementation plan.
If the student has a justified reason for not attending the first contact teaching session or for not notifying the teacher of their intention to be involved in studies in the manner required by the teacher, the student must contact the responsible teacher to agree on participation in the studies. Their registration for the study unit will be rejected, of the student does not notify the teacher of being absent from the first contact teaching session or the reason for their absence cannot be considered justified, Another student who is in line for the study unit can be selected in their place.
Please note, in this study unit you confirm your participation by completing the orientation task on time!
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas.
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
10 op
H-5
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
For further information visit Student Intra.
Worklife skills and competences are built through achieving marketing and sales certifications during the course.
Student must complete the orientation assignment on time to ensure his/her place in the course. Deadline for the orientation assignment is 11th September 2022.
The Canvas workspace will open latest on 2nd September 2022.
Other important dates you will find from the schedule section.
Always check the learning platform for any changes in the schedule.
One credit equals approximately 26.7 hours of work performed by the student.
The main themes in the course are:
- Digital Transformation
- Fundamentals of Digital Marketing
- Digital Marketing & Lead Acquisition
- Social Media Marketing
- Sales in Today's World
- Legal Issues
- Final Assignment - Digital Marketing and Sales Plan
In addition to assignments and quizzes you will accomplish e.g. Google and Hubspot certifications. Remember to add these useful certifications to your CV!
Anna Puisto
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 21.08.2022
20 - 100
Anna Puisto
Laurea Lohja
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Kirsi Kamphuis
Lähiopetus
Kaikki harjoitteluun liittyvät ohjeet löytyvät Intrasta: Harjoittelu - Tradenomikoulutus
Ole tarvittaessa yhteydessä lehtori Kirsi Kamphuisiin.
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
23.05.2022 - 31.05.2023
20 - 100
Kirsi Kamphuis
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Harjoittelun voi suorittaa myös ulkomailla.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakso on 15 op eli vastaa n. 400 h. Käytännössä tämä tarkoittaa n. 10 viikkoa täysiaikaista työtä.
Taina Lackman
Etäopetus
Suomi
22.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Antti Keskitalo, Taina Lackman
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Ks. Laurean osaamistaso I:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso I:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Kati Tuppuri
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi
---
Oheismateriaalina tarvittaessa:
Soile Tomperi: Käytännön kirjanpito
Saaranen, Kolttonen, Pösö: Liike-elämän matematiikkaa (Edita) TAI Pulkkinen, Holopainen: Talous- ja rahoitusmatematiikka (WSOY) TAI Karjalainen: Optimi - Matematiikkaa talouselämän ammattilaisille (Pii-Kirjat)
Monimuotototeutus. Paljon itsenäisesti suoritettavia harjoitustehtäviä
Opetus Lohjan kampuksella tai etänä Zoomissa.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 21.08.2022
20 - 40
Liko Virtuaali, Kati Tuppuri
Opintojakson laatukriteerit löytyvät opintojakson Canvasin työtilasta.
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
4 op
H-5
Haluessasi voit hyödyntää osaamisen näyttöä tai TOPI käytänteitä.
1op on noin 26 h opiskelijan työaikaa eli koko opintojakso 266 h
Opintojakso aloitetaan taloushallinnon perusteilla, kirjanpidolla ja palkanlaskennalla. Sisäisessä laskennassa käydään eri kustannusten kohdistamismenetelmiä läpi, katetuottolaskentaa, hinnoittelumenetelmiä, vaihto-omaisuuden arvostusta ym. Budjetoinnin perusteet tulevat opintojakson loppupuolella.
Vähintään yhden teeman arvosana on hylätty
Kolmen teeman arvosanojen painotettu keskiarvo on 1 - 2,49.
Laurean yleiset arviointikriteerit, vaativuustaso 1:
H/1 OSAA
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Kolmen teeman arvosanojen painotettu keskiarvo on 2,50 - 4,49
Laurean yleiset arviointikriteerit, vaativuustaso 1:
3 OSAA
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Kolmen teeman arvosanojen painotettu keskiarvo on 4,50 - 5
Laurean yleiset arviointikriteerit, vaativuustaso 1:
5 OSAA
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
Ilkka Bergius
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alkaessa Canvas -oppimisympäristössä.
Suositeltava kirjallisuus:
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2010. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers - MYÖS E-KIRJANA. John Wiley & Sons.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.247089
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi - MYÖS E-KIRJANA. Edita.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.264474
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten? - MYÖS E-KIRJANA. Docendo.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.285219
Opintojakso suoritetaan lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Opintojakson toteutukseen kuuluvat luennot, oppimistehtävät ja niiden suullinen ja kirjallinen esittäminen sekä mahdollinen yritysvierailu ja siihen liittyvä haastattelu. Opintojaksolla toteutetaan lisäksi Yrittäjyyden Teemapäivä, jossa syvennetään opintojakson keskeisiä teemoja ja aihepiirejä.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Ilkka Bergius, Taina Lackman
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osa opintojakson tapaamisista on läsnäoloa vaativaa, joten opiskelijan on syytä varautua olemaan läsnä opetukseen varattuina kertoina. Tämä toteutus ei ole ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus. Osaamisen arviointi perustuu kokoaikaiseen näyttöön sekä erillisesti arvioitaviin oppimistehtäviin.
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
5 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä. Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.
Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä (ks. Tutkintosääntö). Ensimmäisen luentotapaamiskerran lisäksi läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä Yrittäjyyden Teemapäivässä sekä opintojakson päätösseminaarissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Jatta Jännäri
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opintojakson kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa ja se on nähtävissä opintojakson työtilassa.
Opintojakso toteutetaan sekä lähiopetuksena kampuksella että verkon välityksellä.
Opintojaksossa on kolme osa-aluetta; Liiketoimintaympäristö, yritystoiminnan perusteet ja taloushallinto. Opintojaksoon kuuluu sekä yksilötehtäviä että ryhmätehtäviä.
Opintojakson tavoitteiden mukaisesti opiskelija osaa
- Kuvata kansantalouden rakenteita ja ilmiöitä
- Kuvata liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja taloushallintoon liittyvät peruskäsitteet
- Tulkita ja hyödyntää taloudellista tietoa päätöksenteon perustaksi
- Tunnistaa liiketoimintaympäristön mahdollisuudet, toimijat ja verkostot
- Kuvata kilpailutilanteen merkityksen yrityksen menestymiselle
- Kuvata yritystoiminnan keskeiset prosessit
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvioinnin painotukset ovat seuraavat
- Liiketoimintaympäristö 35%
- Yritystoiminnan perusteet 35%
- Taloushallinto 30% kokonaisarvosanasta.
Koko opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä. Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 tai hyväksytty/hylätty. Tarkemmat tiedot tehtävien ja eri osien arvioinnista löytyvät opintojakson työtilasta Canvasista.
Tehtäväkohtaisten arviointikriteerien lisäksi opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason 1 mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Lisäksi opintojaksolla on tehtäväkohtaisia tarkennuksia arviointikriteereihin. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Jatta Jännäri, Liko Virtuaali, Jarmo Mikkonen
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy opintojakson työtilasta Canvasista.
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti.
Opintojakson lähi- ja verkkotapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson työtilassa Canvasissa.
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.
Opintojaksossa on kolme osa-aluetta: Liiketoimintaympäristö, yritystoiminnan perusteet ja taloushallinto.
Marja Isokangas
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla.
Aminoff, J. & Rubanovitsch, M. 2015. Ostovallankumous.
Filenius, M. 2015. Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa.
Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. 2016. Marketing 4.0: Moving From Traditional to Digital.
Kert, K. & Leino, S. 2020. #Myyntikirja: menesty uuden ajan B2B -myynnissä.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten?
Opintojakso suoritetaan lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.
Pääasialliset teemat ovat markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, asiakaskokemus sekä näihin liittyvä havainnointi- ja analysointitehtävä. Toteutuksella on mahdollisesti myös vierailijaluento.
Viestintä opintojakson aikana toteutetaan Canvasin keskustelualueella ja tarvittaessa sähköpostilla.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvioinnin painotukset ovat seuraavat:
- Markkinoinnin ja myynnin perusteet -moduuli muodostaa 30%,
- Asiakaskokemus -moduuli 20%, ja
- Soveltava analyysitehtävä 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
Koko opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä. Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Lisäksi opintojaksolla on tehtäväkohtaisia tarkennuksia arviointikriteereihin. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
26.08.2022 - 16.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Ilkka Bergius, Marja Isokangas
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Opintojakson lähi- ja verkkotapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson Canvas -työtilassa. Suositeltava tarkennettu aikataulutus työskentelylle käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla. Opintojakson Canvas -työtila aukeaa viimeistään 26.8.2022.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava havainnointi- ja analyysitehtävä.
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Oheismateriaalista on koottu tietoa ja vinkkejä opintojakson Canvas-työtilaan.
Opintojakson aikana orientoidut opintojesi sisältöihin, tutkintorakenteeseen ja suunnittelet opintojesi etenemistä.
Tämän lisäksi tunnistat omia vahvuuksiasi, kehittämisen kohteita ja omaa tapaasi opiskella.
Opintojakson aikana käyt läpi myös hyvinvointiisi vaikuttavia tekijöitä.
Opintojakso koostuu kahdesta osiosta:
Opintojakson ensimmäisen osion (1 op) suoritus alkaa orientaatiotehtävällä, jonka teet opintojen alkaessa.
Lisäksi osioon kuuluvat kolme ryhmätapaamista ja vähintään kaksi HOPS-keskustelua, joihin valmistaudut ennakkotehtävien avulla.
Ensimmäisen osion avulla teet opiskelusuunnitelmasi, jota päivität opintojen edetessä.
Opintojakson toinen osio (1 op) muodostuu valinnaisista kokonaisuuksista, joista on sinulle eniten hyötyä opintojesi etenemisen kannalta. Suunnittelet yhdessä opettajatuutorisi kanssa, minkälaisia sisältöjä ja kokonaisuuksia sinun kannattaa valita.
Näitä teemoja ovat mm. opiskelutaidot ja –menetelmät, kansainvälisyys, hyvinvointi ja jaksaminen, oman alasi työllistymismahdollisuuksien kartoittaminen sekä yrittäjyys.
Tarkemmat ohjeistukset löytyvät opintojakson Canvas-työtilasta.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää ryhmätapaamisiin ja HOPS-keskusteluihin osallistumista, tehtävien tekemistä sekä valinnaisen osion suorittamista.
Suomi
19.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Sini Seppä-Kortelainen, Antti Keskitalo
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Alumni ja muu työelämäyhteistyö
Kts. Tuudo tai Lukkarikone
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yht. 54h):
- Ryhmätapaamiset 12h
- Orientaatiotehtävä, opiskelusuunnitelma ja HOPS-keskustelut valmistautumisineen 15 h
- Valinnainen osuus 27 h
Jarmo Mikkonen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Jarmo Mikkonen
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti. Katso lisätietoa Linkistä.
Oskari Vesterinen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Suomi
02.09.2022 - 15.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Tiina Leppäniemi, Oskari Vesterinen, Monika Cseh
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Sari Lahtinen
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 21.08.2022
20 - 100
Sari Lahtinen
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Marja Isokangas
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871
Further references to be announced when the course starts.
MAIN THEMES AND CONTENTS OF THE COURSE
• Principles of service design process and tools in theory and practice
• Developing the service design concept based on a real business assignment by external partner organization
STRUCTURE AND IMPLEMENTATION OF THE COURSE
Please note! The instructors of the course will send you more welcome letter and more detailed instructions regarding studying before the course starts.
The language of the course is English.
PART 1. SERVICE DESIGN THEORY -COURSE (3 ECTS) – INDIVIDUAL STUDY between 16th September 2022 and 23rd October 2022
IMPORTANT NOTE! SUCCESSFUL COMPLETION OF PART 1. THEORY-COURSE BY 23.10.2022 IS A PRE-REQUISITE FOR PARTICIPATION TO THE PART 2.
PART 2 SERVICE DESIGN PROJECT (7 ECTS) - IN LEARNING TEAMS between 14th October 2022 and Sun 27th November 2022
Project will be carried out in learning teams including kick off, five project guidance sessions, project presentations day and returning the final portfolio and learning document.
The learning teams will work both in the project guidance sessions and between the guidance sessions according to the schedules agreed by the learning teams themselves.
We will utilize the Miro online-platform during the whole Part 2 Design project work.
Learning teams will be established at the beginning of Part 2.
Schedule:
Some of the project guidance session will be carried out at the Lohja Campus and some online via Zoom or Teams:
- Kick Off -session on Fri 14th of October at Lohja Campus at 9.00.
- Project Sprint Guidance sessions will be mainly held in Zoom.
- NOTE! After project sessions, project teams will continue teamwork by finishing Service Design Portfolio and Learning Report by Sun 27.11.
Student teams (4-5 persons per team) will develop a service concept for an organization provided by the instructors.
Individual assignments: 30%, scale 1-5
Team assignment 70% scale 1-5
Self- and peer assessment are part of the evaluation.
In this study unit the assessing of the competences will be done by using the criteria set for requirement level II.
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
To achieve grade 5 student must be able to
- analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
To achieve grade 3 student must be able to
- critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
- report and communicate in a professional manner
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
- anticipate needs of customers and/or co-operation partners
To achieve grade 3 student must be able to
- propose creative solutions at work
- promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- act independently taking into account the operating environment
- take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team
To achieve grade 3 student must be able to
- act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- describe the significance of his/her actions for successful co-operation
- describe his/her competence in relation to the learning outcomes
Students who have failed assignments or examinations required for passing a study unit must supplement or retake their study attainment in a manner and schedule defined by the teacher of the study unit. (Laurea degree regulations.)
All staff and students of Laurea are expected to adhere to good scientific practices, which includes appropriate referencing. Familiarise yourself with the practices and, if needed, ask for more information. All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Englanti
16.09.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 14.08.2022
20 - 40
Marja Isokangas, Antti Keskitalo
According to the degree regulations (section 18) “students must be present in the first contact session or notify their teacher in charge if they cannot attend. If they fail to notify the teacher of their absence in the first contact session, their enrollment will be rejected. Another student in the queue may be enrolled in the study unit in the place of the absent student.”
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
7 op
9 op
H-5
According to degree regulations “All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the module or study unit or another person designated by the director of the UAS unit. The assessment is carried out according to the same criteria and grading scale as that adopted for the corresponding study unit.” For further information visit the student intranet.
Student teams (4-5 persons per team) will develop a service concept for an organization provided by the instructors.
The study unit opens 16.9.2022 and individual work can be done starting that date.
Teamwork will be announced 14.10.2022 at the Project Kick-Off.
Project work includes kick-off, five workshop days and presentations to project organization.
The study unit is suitable for exchange students.
One credit equals approximately 27 hours of work performed by the student.
You will learn what service design is in theory and you are able to use the service design tools and methods in practise with the project organization. You will use tools and methods such as: desk research, contextual interviews, persona, customer journey, ideation tools, voting and deciding, concept creation and business model canvas.
Ulla Kaukola
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Ulla Kaukola
Laurea Lohja, liko
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.