Hybridiuhkien torjunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TY00BX69-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- Ymmärtää keskeiset käsitteet kuten monialainen vaikuttaminen, hybridivaikuttaminen, informaatiovaikuttaminen ja kybervaikuttaminen yhteiskunnan, organisaation yksilön näkökulmista
- Tunnistaa mahdollisia hybridiuhkia sekä ymmärtää niiden aiheuttajat sekä heidän tavoitteensa ja käyttämänsä keinot
- Osaa jäsentää, mitä seurauksia toteutuneista hybridiuhista voi olla
- Hallita hybridiuhkiin varatumista yhteiskunnan, organisaation ja yksilön tasoilla
- Kehittää hybridiuhkien torjuntastrategioita ja -menetelmiä, sekä soveltaa niitä eri konteksteissa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opiskelija voi varata verkko-ohjaustapaamisia. Opintojakson yleinen viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä (Canvas). Toteutuskieli on suomi. Materiaali on sekä suomen- että engalnninkielistä. Luentojen lisäksi jakso suoritetaan palauttamalla kirjallinen tehtävä, joka käsittelee hybridivakuttamista erityisesti informaatio- ja kybervaikuttamisen keinoin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tehtävä on suunniteltu tehtäväksi omalle työnantajalle tai muuhun olemassa olevaan organisaatioon.
Sisältö ja sen jaksotus
Ensimmäinen luentokerta: hybridivaikuttaminen: mitä, kuka miksi? Hybridivaikuttamisen keinot.
Toinen luentokerta: informaatiovaikuttaminen
Kolmas luentokerta: kybervaikuttaminen, uudet teknologiat monialaisessa vaikuttamisessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Hylätty (0)
Tyydyttävän (1-2) kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.