Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 10.01.2023

Ajoitus

13.01.2023 - 30.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Marja Vellonen

Vastuuopettaja

Marja Vellonen

Ryhmät

  • STV221KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Toteutustapa

Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Marja Vellonen, marja.vellonen@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista

Suoritustapa:
Suoritustapa käydään läpi opintojakson orientaatiossa.
Osa 1. Laadullinen tutkimus: laadullinen oppimispäiväkirja ja akvaariokeskustelu (suullinen osaamisen näyttö)
Osa 2. Määrällinen tutkimus: minitutkimus tai kotitentti

Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa 1. Laadullinen tutkimus: Kuvataan opintojakson aikana.

Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Lisäksi muu oheiskirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. yst. Pakista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus
- Työpajat
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely

Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):
- Lähiopetus 4hx4, läsnäolo suotavaa
- Työpajat 4hx2, läsnäolo suotavaa
- Itsenäinen opiskelu 43,5 h

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullinen tutkimus:
1. Laadullisen tutkimusksen ominaispiirteet
2. Teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa
3. Aineiston hankinta
4. Aineiston analyysi
5. Tutkimusetiikka ja luotettavuus

Lisätietoja opiskelijoille

Laadullinen tutkimus
Hyväkysyttyyn suoritukseen pääsemiseksi läsnäolo tunneilla on välttämätöntä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.