Siirry suoraan sisältöön

Kriisissä oleva lapsi sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1624-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2019 - 09.12.2019

Ajoitus

01.03.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Yhteinen

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Liisa Lassila
  • Anne Pirinen

Vastuuopettaja

Anne Pirinen

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-tunnistaa erilaisia kriisitilanteita alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
- ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
- pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja

Toteutustapa

Lapsen elämän perusteita horjuttavat elämän äkilliset muutokset ja menetykset. Lapsi tarvitsee selviytymisensä tueksi turvallisia aikuisia, jotka auttavat käsittelemään tapahtunutta. Opintojakson tavoitteena on perehtyä kriisissä olevan lapsen kohtaamiseen. Tarkoituksena on lisätä työntekijän herkkyyttä ja taitoja tunnistaa stressin merkityksen lapsen kehityksen kannalta, tukea lapsen selviytymistä ja ehkäistä pidempiaikaista tuen tarvetta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tunnistaa erilaisia kriisitilanteita alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
-ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
-pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja
Keskeinen sisältö:
-lapsi kriisitilanteessa
-kriisin vaiheet
-lapsen tukeminen osana perhettä ja verkostoa
-työntekijän rooli: auttamisprosessi ja työmenetelmiä

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Optimatoteutus.
Opintojakso alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.5.2020.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Huom: Tutkintosääntö on mahdollistanut opintopaikkojen vapauttamisen seuraavan pykälän perusteella: ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Tutkintosääntö 18§).

Verkko-opinnoissa opettaja voi määrittää verkkotapaamisen lisäksi myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle.
Tällä opintojaksolla opiskelijan tulee viikon sisällä opintojakson aloituksesta ( 1.3.2020) vahvistaa osallistumisensa Optimassa erillisessä palautuskansiossa viimeistään 8.3. mennessä, jotta saamme varmistuksen, että opiskelija on opintojaksolla mukana. Muutoin otamme tilalle varasijalla oleva opiskelijan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävät
Tehtävien kautta laajennat tietämystäsi kriisissä olevan alle kouluikäisen lapsen auttamisesta. Pyri muodostamaan itsellesi ns. työsalkku tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä 0-7 –vuotiaita lapsia koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme ja ne palautetaan erillisinä tiedostoina Optimaan.
Tehtävä 1. Perustietoa lapsen kriisistä, 2 op
Tehtävä 2. Lapsen kohtaaminen - työmenetelmiä, 2 op
Tehtävä 3. Lapsen auttaminen - casetehtävä, 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosääntö on mahdollistanut opintopaikkojen vapauttamisen seuraavan pykälän perusteella: ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Tutkintosääntö 18§).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin