Siirry suoraan sisältöön

Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1597-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Päivi Immonen

Ryhmät

  • SYV420KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K20, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kansallisia ja kansainvälisiä teoreettisia lähestymistapoja omassa toiminnassaan
- analysoida ja arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen yhteiskunnallisia kysymyksiä
- arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen eettisiä kysymyksiä
- luoda kestäviä ratkaisuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi

Toteutustapa

Yhteinen aloitus ja viruaaliosuus. Tarkennetaan opiskelijoiden kanssa yhdessä.
Ryhmä- ja yksilötyöskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Anita Rubin. SSM tulevaisuudentutkimuksessa. https://tulevaisuus.fi/menetelmat/pehmea-systeemimetodologia-ssm/ssm-tulevaisuudentutkimuksessa
Lähteenoja, Berg & Korhonen-Kurki (2019) Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta / Kestävä kehitys vaatii tavoitteiden viemistä politiikan ytimeen https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2019-AK-246756.pdf
Hellström, Hämäläinen, Lahti & al (2014) Towards a Sustainable Well-being Society From Principles to Applications /Sitra https://media.sitra.fi/2017/06/19134752/Towards_a_Sustainable_Wellbeing_Society_2.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset työt arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen asteikolla 1-5 tai hyväksytty/hylätty
V1597 Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi 5 op
Opiskelija osaa
• soveltaa kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kansallisia ja kansainvälisiä teoreettisia lähestymistapoja omassa toiminnassaan
• analysoida ja arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen yhteiskunnallisia kysymyksiä
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen eettisiä kysymyksiä
• luoda kestäviä ratkaisuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ARVOSANA 1-2: Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ARVOSANA 3-4: Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ARVOSANA 5: Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.