Siirry suoraan sisältöön

Kosmetikaindustrin ur nordiskt perspektiv (10 op)

Toteutuksen tunnus: V1590-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

24.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Auli Hietanen
  • Teija Lehto
  • Jussi Järvi

Vastuuopettaja

Jussi Järvi

Ryhmät

  • PKV219SA
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, monimuotototeutus, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- liittää kosmetiikka-alan monimuotoiseen liiketoimintaan
- määritellä alan liiketoimintaympäristön erityispiirteet kotimaisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
- arvioida alan yritysten toimintaprosesseja
- arvioida kansantalouden vaikutuksen yrityksen toimintaan
- tehdä yritysanalyysin
- viestiä ruotsin kielellä omassa työssään siten, että hän saavuttaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1.2. ja saa merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta
- kehittää vuorovaikutus-, viestintä-, tiedonhaku- ja raportointitaitojaan ruotsin kielellä

Toteutustapa

Luennot, tehtävät, tentit
Sisältö:
•Kosmetiikkamarkkinat ja alan monimuotoinen liiketoiminta
•Kosmetiikka-alan liiketoimintaympäristön erityispiirteet kotimaisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
•Kosmetiikka-alan yritysten toimintaprosessit
•Kansantalouden toiminta ja sen vaikutus yrityksen valintoihin
•Yritysanalyysin
•viestintä ruotsin kielellä omassa työssä siten, että saavuttaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1.2. ja saa merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta
•Vuorovaikutus-, viestintä-, tiedonhaku- ja raportointitaitojen kehittäminen ruotsin kielellä
•Omista opinnoista kertominen, markkinointi, mainonta, liikeviestintä ja tuotetietous ruotsin kielellä.
Ajantasainen aikataulu löytyy Pakista. Tarkempi aikataulu tuntisisältöineen jaetaan ensimmäisellä kontaktilla. Ensimmäisellä kontaktilla läsnäolo on pakollinen. Ruotsin osuuden läsnäolovaade on 75%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jaetaan tunnilla tai Optimassa.
Ruotsin oppitunteja varten hankitaan yksi kosmetiikka-alaa käsittelevä ajankohtainen aikakauslehti, joka jokaisella opiskelijalla on todennäköisesti erilainen. Hyviä lehtiä ovat mm. Tidningen Kosmetik (kirjastosta) tai Daisy (https://www.daisybeauty.com/tidningen/).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (HOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista.

Sisältö ja sen jaksotus

Puolet opintojakson sisällöstä toteutetaan suomen kielisenä liiketoiminnan opintona, jota opettavat lehtorit Auli Hietanen ja Jussi Järvi. Ruotsin kielen osuudesta vastaa lehtori Teija Lehto. Opinnoista arvioidaan liiketoiminnan ja ruotsin kielen osuudet erikseen. Lisäksi on yhteisiä ruotsin kielen ja liiketoiminnan integroituja osuuksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnallisia ilmiöitä ja kosmetiikkamarkkinoita kotimaisesta sekä Skandinaavisesta näkökulmasta. Puolet opintojakson laajuudesta tehdään ruotsin kielen opintojen yhteydessä keskittyen oman alan viestintään.
Edeltävät opinnot ruotsin opinnoissa:
Hyväksytty lähtötasotesti TAI
Hyväksytty suoritus Ruotsin perusviestinnän /Valmentava ruotsi -opinnoista
tai vastaava muuten hankittu osaaminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan erikseen ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen kielitaito. Tarkemmat tiedot arviointiperusteista löydät Optiman työtilasta ja Laurean Linkistä. Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää valtionhallinnon henkilöstöltä vaadittavaa kielitaitoa, arvosanat 4-5 hyvää kielitaitoa.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opinnot/kielijaviestintaopinnot/Sivut/default.aspx

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden