Siirry suoraan sisältöön

Pinta-aktiiviset aineet ja emulsiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1588-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

28.08.2019 - 31.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Kauneudenhoitoalan koulutus (SKV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Teija Hyppönen-Paloheimo
  • Sari Viitala

Vastuuopettaja

Sari Viitala

Ryhmät

  • SKV218SN
    Kauneudenhoitoalan koulutus, päivätoteutus, S18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta keskeiset pinta-aktiiviset ainesosat ja niiden tarkoituksen kosmetiikkatuotteessa
- kuvailla eri pinta-aktiivisten aineiden eroja ja vaikutuksia tuotteissa
- tunnistaa yhteyden tuotteen ominaisuuksien ja valmistusaineiden kemiallisenkoostumuksen välillä sekä tunnistaa mitkä seikat vaikuttavat tuotteiden kemialliseenstabiiliuteen
- Osaaminen ilmenee kosmetiikkatuotteiden ainesosien ja tuotemuotojen syvällisempänä tuntemisena.

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajana toimii Sari Viitala. Opintojakso koostuu kahdesta aihealueesta ja laboratoriosta.
Aihet ovat: Emulsioteoria ja pinta-akitiiviset aineet sekä Hiukset ja hiustuotteet
Laboratorio-osuudessa ryhmä jaetaan kolmeen osaan, laboratoriossa on pakollinen läsnäolo. Laboratoriokerrat erotat siitä, että työtilana on Tikkurilan kampuksen laboratorio, B201. Ryhmäjaon tekee opettaja ilmoittautumisten jälkeen. Jokainen on laboratoriossa 2 kertaa.
Oppimisympäristönä toimii Optima.

Aika ja paikka

Ajantasiaset kontaktit löytyvät Pakista. Opintojakso toteutetaan Tikkurilan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja linkit opintojakson sisältöön löytyvät Optima-työtilasta. Lisää kannattaa etsiä esim. http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivuston kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (AHOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä, ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään työelämäkumppaneilta saatuja raaka-aineita ja formuloita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 28.8. ja tentti on viimeisellä kontaktikerralla 24.10.
Uusintatentit ovat marras- ja tammikuun yleisinä tenttipäivinä.
Tehtävien aikataulutus löytyy Optima-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Eli 5 op on 135 tuntia työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Sinulle jää hyvin aikaa tehdä tehtäviä kontaktien ulkopuolella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa tentin lisäksi annettujen tehtävien tekeminen aikataulussa ja tuntiaktiivisuus. Myöhässä tehdyt tehtävät laskevat arvosanaa. Osassa tehtäviä voi olla käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi. Lisäksi vaikuttaa laboratoriotyöskentely (siisteys, yhteistyö, ohjeiden noudattaminen).

Hylätty (0)

Tenttiin ei ole osallistuttu ja/tai sitä ei ole läpäisty. Opintojakson tehtäviä ei ole tehty vaatimusten mukaisesti ja aikataulussa ja/tai puutteellisesti tehtyjä tehtäviä ei ole täydennetty. Laboratoriokerroille ei ole osallistuttu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä