Siirry suoraan sisältöön

Biokemia (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1586-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

11.01.2022 - 07.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Teija Hyppönen-Paloheimo
  • Sari Viitala

Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät

  • PKV221SA
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, monimuotototeutus, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisten biokemiallisten yhdisteiden tehtävät kosmetiikkatuotteissa yleisellä tasolla
- tunnistaa soluissa esiintyvien biomolekyylien rakenteet sekä ymmärtää niiden merkityksen solutasolla kudosten järjestäytymisen ja hyvinvoinnin kannalta
- tunnistaa keskeisimmät kosmetiikassa raaka-aineina esiintyvät biomolekyylit ainesosaluettelosta
- arvioida biomolekyylien vaikuttavuutta kosmetiikkatuotteessa

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajana toimii Teija Hyppönen-Paloheimo.
Opintojaksoon kuuluu teoriapohjaista opetusta, ryhmätyöskentelyä ja ryhmässäoppimista
Ensimmäisellä kontaktilla on pakollinen läsnäolo tutkintosäännön mukaisesti. Pakollisia osia myös ryhmätyöt ja esityskerta.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan Tikkurilan kampuksella. Ajantasaiset kontaktit löytyvät Pakista.
Ryhmätyöskentelyä voi tehdä virtuaalisesti ryhmätyökaluja käyttäen tai ryhmän valitsemalla muulla tavalla itse valittuna aikana (kunhan työ on valmis esitettäväksi annetussa ajassa).
Ryhmätyöskentelyyn ei ole varattu kontaktitunteja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta. Lisää materiaalia löytyy esim. internetistä ja lukion biologian kirjoista. Lisäksi kannattaa lukea opintojaksoa tukevaa kirjallisuutta http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivustolta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (AHOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä, ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso sisältää kontaktien lisäksi verkkotyöskentelyä ja muuta itsenäisesti ja ryhmässä tehtävää työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus perustuu tenttiin ja ryhmätöihin. Lisäksi arvosanaan vaikuttaa annettujen muiden tehtävien tekeminen ja tuntiaktiivisuus. Myöhässä tehdyt tehtävät ja poissaolo esityksestä laskevat arvosanaa. Osassa tehtäviä on käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden