Palvelun käyttäjät kehittäjinä (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1568-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen (ZYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Eeva Järveläinen
- Teemu Rantanen
Ryhmät
-
ZYV421SJSosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakas- ja kansalaisnäkökulman merkityksen sosiaalipalvelujen kehittämisessä,
- osaa tunnistaa kansalaisten tarpeista lähteviä sosiaalialan työn kehittämistarpeita ja
- ymmärtää kokemusasiantuntijuuden hyödyntämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Sisältö
- Sosiaalipalvelujen käyttäjälähtöiset kehittämis- ja arviointimenetelmät, kansalaislähtöinen tarveanalyysi
- Yhteiskunnallisen osallistamisen, valtaistamisen ja vaikuttamistyön menetelmät
- Digitalisaatio sosiaalipalveluissa ja niiden kehittämisessä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä oppimistehtävän. Oppimistehtävässä perehdytään sosiaalipalveluiden ja niiden lähialojen käyttäjälähtöiseen kehittämiseen sekä kokemusasiantuntijoiden hyödyntämiseen kehittämisessä. Oppimistehtävä tapahtuu hanketoteutuksena ja se tehdään ryhmissä.
Aika ja paikka
Kontaktiopetuspäivät:
to 14.10. koko päivä (Tikkurila)
to 18.11. koko päivä (Tikkurila)
Opintojakson hanketoteutuksen takia osallistuminen kontaktiopetukseen pakollinen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava oppimateriaali löytyy oppimisalustasta ennen opintojakson toteutuksen alkua
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyönä Keijo-koulutuksen kanssa. Rikostaustaiset kokemusasiantuntijat osallistuvat kontaktikerroille ja oppimistehtävässä korostuu yhteistyö kokemusasiantuntijodien kanssa sekä kokemusasiantuntijoiden näkökulman hahmottaminen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
9.9. Oppimistehtävien ohjeistus ja jako ryhmiin (orientaatiopäivän yhteydessä)
14.10. Alkuluento ja kokemusasiantuntijoiden ryhmähaastattelu
15.11. Power point -esityksen palautus (rymätehtävä)
18.11. Seminaari ja tulosten esittely
30.11. Reflektioraportin palautus (yksilötehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja seminaari 16 h
Opintojakson oheiskirjallisuuteen perehtyminen 40 h
Ryhmätyöskentely ja power Point -esityksen laadinta 30 h
Reflektioraportti 40 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa otetaan huomioon esitys (ryhmätehtävä) ja reflektioraportti (yksilötehtävä). Tehtävien arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokemusasiantuntijahaastattelun kuvaukseen ja analyysiin, lähteiden käyttöön, kehittämisehdotuksiin sekä näkemysten perusteluihin. Reflektioraportissa tulee näkyä myös opintojakson lähtökohtana oleva valtaistamisen ja kansalaislähtöisen sosiaalityön perspektiivi sekä monipuolinen henkilökohtainen pohdinta.
Opintojakson hanketoteutuksen takia osallistuminen kontaktiopetuskertoihin on pakollinen osa opintojakson suoritusta.