Siirry suoraan sisältöön

Palvelun käyttäjät kehittäjinä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1568-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen (ZYV4), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Eeva Järveläinen
  • Teemu Rantanen

Ryhmät

  • ZYV421SJ
    Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakas- ja kansalaisnäkökulman merkityksen sosiaalipalvelujen kehittämisessä,
- osaa tunnistaa kansalaisten tarpeista lähteviä sosiaalialan työn kehittämistarpeita ja
- ymmärtää kokemusasiantuntijuuden hyödyntämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

- Sosiaalipalvelujen käyttäjälähtöiset kehittämis- ja arviointimenetelmät, kansalaislähtöinen tarveanalyysi
- Yhteiskunnallisen osallistamisen, valtaistamisen ja vaikuttamistyön menetelmät
- Digitalisaatio sosiaalipalveluissa ja niiden kehittämisessä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä oppimistehtävän. Oppimistehtävässä perehdytään sosiaalipalveluiden ja niiden lähialojen käyttäjälähtöiseen kehittämiseen sekä kokemusasiantuntijoiden hyödyntämiseen kehittämisessä. Oppimistehtävä tapahtuu hanketoteutuksena ja se tehdään ryhmissä.

Aika ja paikka

Kontaktiopetuspäivät:
to 14.10. koko päivä (Tikkurila)
to 18.11. koko päivä (Tikkurila)

Opintojakson hanketoteutuksen takia osallistuminen kontaktiopetukseen pakollinen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava oppimateriaali löytyy oppimisalustasta ennen opintojakson toteutuksen alkua

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyönä Keijo-koulutuksen kanssa. Rikostaustaiset kokemusasiantuntijat osallistuvat kontaktikerroille ja oppimistehtävässä korostuu yhteistyö kokemusasiantuntijodien kanssa sekä kokemusasiantuntijoiden näkökulman hahmottaminen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

9.9. Oppimistehtävien ohjeistus ja jako ryhmiin (orientaatiopäivän yhteydessä)
14.10. Alkuluento ja kokemusasiantuntijoiden ryhmähaastattelu
15.11. Power point -esityksen palautus (rymätehtävä)
18.11. Seminaari ja tulosten esittely
30.11. Reflektioraportin palautus (yksilötehtävä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja seminaari 16 h
Opintojakson oheiskirjallisuuteen perehtyminen 40 h
Ryhmätyöskentely ja power Point -esityksen laadinta 30 h
Reflektioraportti 40 h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa otetaan huomioon esitys (ryhmätehtävä) ja reflektioraportti (yksilötehtävä). Tehtävien arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokemusasiantuntijahaastattelun kuvaukseen ja analyysiin, lähteiden käyttöön, kehittämisehdotuksiin sekä näkemysten perusteluihin. Reflektioraportissa tulee näkyä myös opintojakson lähtökohtana oleva valtaistamisen ja kansalaislähtöisen sosiaalityön perspektiivi sekä monipuolinen henkilökohtainen pohdinta.

Opintojakson hanketoteutuksen takia osallistuminen kontaktiopetuskertoihin on pakollinen osa opintojakson suoritusta.