Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1567-HYV31811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 07.12.2018

Ajoitus

07.01.2019 - 14.06.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 27

Koulutus

  • Yrityksen kasvuun johtaminen (HYV3), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Maria Ekström

Vastuuopettaja

Maria Ekström

Ryhmät

  • HYV318SJ
    Yrityksen kasvuun johtaminen, yamk, S18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää eri johtamisen teorioita ja yhdistää niitä oman johtamistyylin löytämiseksi
- kehittää omaa johtajuuttaan opiskelun aikana
- kriittisesti tarkastella kasvuun johtamista

Toteutustapa

Tehtävä 1

Kirjoita oppimispäiväkirja ydinopintojen yhteydessä. Voit valita tyylin ja milloin oppimispäiväkirjamerkintä tapahtuu. Ensin on kuvattava lähtötilanne. Vastatessasi kysymyksiin HOPS-keskustelussa lähtötilanne tulee kuvatuksi kuten myös tavoitteet. Kopioi vastaukset suoraan oppimispäiväkirjaan johdannoksi. Käytä autoetnografista otetta kirjoittamisessa mahdollisuuksien mukaan (tarkoittaa että kirjoitat pohtien, tutkimuksia käyttäen, omista lähtökohdista).
Oppimispäiväkirjassa on hyvä ensin kuvata opintojaksoa lyhyesti (tavoitteet etc.) ja sen jälkeen pohtia kasvua opintojakson näkökulmasta. Kuvaa mitä uutta opit ja minkälaisia kysymyksiä opintojakso herätti nimenomaan kasvun näkökulmasta. Kerro miten uudella tiedolla voit johtaa yritystä/organisaatiota kasvuun. Ole kriittinen, mutta muista, että kriittisyys tarkoittaa sitä, että tuot esille toisen, omasta mielestäsi paremman näkökulman.
Oppimispäiväkirjasta täytyy siis löytyä pohdintaa siitä, miten seuraavissa viidessä opintojaksossa oma johtamisosaaminen kasvaa.
V1488 Brändi kasvun vahvistajana
V1492 Markkinamuotoilu ja strateginen myynti
V1631 Myötävaikutteinen palvelujohtaminen
V1490 Yrityskasvun oikeudellinen hallinta ja oikeusmuotoilu
V1493 Yrityskasvun rahoitusvälineet

Tehtävä 2
Valitse viisi keskeistä kirjaa/julkaisua johtamisesta ja/tai johtajuudesta. Suosittelen erityisesti itsensä johtamisen kirjallisuutta. Valitse tutkijoiden kirjoittamia julkaisuja. Luo näiden pohjalta johtamisen viitekehys unohtamatta kasvun käsitettä. Muista olla vuoropuhelussa tutkitun tiedon kanssa.

Tehtävä 3
Kirjoita blogipostaus valitsemastasi kasvupainotteisesta aiheesta blogiimme .Blogi odottaa sinun ajatuksia! Tehtävään kuuluu myös kahden kommentin kirjoittaminen (lyhyitä ja ytimekkäitä). Blogipostausten ja kommenttien aikatauluehdotus sovitaan marraskuun lähipäivien yhteydessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelija luo oman johtamisen viitekehyksen, jolloin hän hakee vertaisarvioitua, tutkimuksellista kirjallisuutta pohdintojensa tueksi. Opettaja antaa vinkkejä tarvittaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelija päättää aikataulustaan itse mutta pyrkimys on valmistaa tehtävät arviointia varten kevään 2019 aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
Tehtävä 1 arvioidaan skaalalla 1-5
Arvosana 1: Oppimispäiväkirjassa on kuvattu opintojakson sisältöä. Keskeistä on luetteleminen ja tunnistaminen.
Arvosana 3: Oppimispäiväkirjassa on kuvattu opintojakson sisältöä ja kuvattu opintojaksoa kasvun näkökulmasta. Keskeistä on ratkaisujen löytäminen ja havainnollistaminen.
Arvosana 5: Oppimispäiväkirjassa on lisäksi tuotu esille uusia näkökulmia kasvuun johtamisesta. Keskeistä on uuden tuottaminen, uudelleenjärjestäminen.
Tehtävä 2 arvioidaan skaalalla 1-5
Arvosana 1: Tekstissä on käytetty lähteitä, mutta mikään niistä ei ole tutkimuksellinen. Teksti on kirjoitettu ilman lähdeviittauksia ja omaa pohdintaa on vähän. Aihepiirin käsitteitä on käytetty systemaattisesti.
Arvosana 3: Lähdeviittaukset ovat kohdallaan, lähteet ovat kaikki tutkimuksellisia. Kirjoittaminen on selkeästi vuoropuhelua aikaisemman tutkimuksen ja kirjoittajan oman ajattelun kanssa.
Arvosana 5: Viitekehys/tietoperusta perustuu sekä kotimaisiin että kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin kriittisesti analysoiden. Kirjoittaminen on selkeästi vuoropuhelua aikaisemman tutkimuksen ja kirjoittajan oman ajattelun kanssa.
Tehtävä 3
Arvosana: Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)