Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1551-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 09.12.2018
Ajoitus
01.03.2019 - 31.05.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa ja sen eri muotoja
- ymmärtää lapsen näkökulmaa perhe-ja lähisuhdeväkivallassa
- hahmottaa lastensuojelun auttamisen keinoja
- tunnistaa lapsen auttamisen menetelmiä
Toteutustapa
Opintojakson tehtävien kautta laajennat tietämystäsi lapsen auttamisesta perhe- ja lähisuhdeväkivallassa. Pyri muodostamaan itsellesi ns. tietopaketti tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä Lastensuojelulain mukaisesti 0-21 –vuotiaita lapsia ja nuoria koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme, niiden ohjeistukset ja palautus toteutuvat Optimassa. Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia, raportteja sekä Optimassa olevaa aineistoa. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Kirjoita teksti Laurean kirjallisten ohjeiden mukaisesti, ohjeet löytyvät Optimasta.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Optimatoteutuksena.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävissä hyödynnettävän kirjallisuuden luettelot löytyvät Optimasta tehtävien alta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivämäärät kevään 2019 aikana, päivämäärät löytyvät Optimasta opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät:
1. Lapsi uhrina, 2 op, 6-8 tekstisivua ja vertaisarviointi
2. Työntekijän rooli: tunnistaminen, puuttuminen ja työskentely lapsen kanssa, 2 op, PowerPoint-esitys
3. Romaani/elokuva, 1 op, mind map
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana ja arvioinnin kohteet ja kriteerit:
5 kiitettävä
Opiskelija on erittäin hyvin ja laaja-alaisesti teoreettisesti perehtynyt lapsen näkökulmaan perhe- ja lähisuhdeväkivallassa sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun. Opiskelija on monipuolisesti perehtynyt lastensuojelun sekä muiden tahojen auttamismenetelmiin lasten tukemisessa. Opiskelija osaa kiitettävästi tunnistaa ja käsitellä aiheeseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.
3-4 hyvä
Opiskelija on monipuolisesti ja teoreettisesti perehtynyt lapsen näkökulmaan perhe- ja lähisuhdeväkivallassa sekä tiedostaa ilmiöstä käytävää ajankohtaista keskustelua. Opiskelija on perehtynyt lastensuojelun sekä muiden tahojen auttamismenetelmiin lasten tukemisessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja käsitellä aiheeseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.
1-2 tyydyttävä
Opiskelija on perehtynyt lapsen näkökulmaan perhe- ja lähisuhdeväkivallassa. Opiskelija on tutustunut lastensuojelun sekä muiden tahojen auttamismenetelmiin lasten tukemisessa. Opiskelija tiedostaa aiheeseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.