Siirry suoraan sisältöön

Kokonaisarkkitehtuuri ja hyvät tietohallintokäytänteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1547-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 05.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 27.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Taina Lintilä

Vastuuopettaja

Taina Lintilä

Ryhmät

  • TOH219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää kokonaisarkkitehtuurimalleja ja parhaita käytäntöjä liiketoiminnan ja tietohallinnon ohjauksessa
- kuvata kokonaisarkkitehtuurin eri osa-alueita
- kuvata kokonaisarkkitehtuurin merkitystä yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä
- valita oikean lähestymistavan organisaation liiketoiminnan ja tietojärjestelmien kehittämisessä

Toteutustapa

Tämä on monimuototeutus. Lähiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä ryhmätyöskentelyä

Aika ja paikka

Pääsääntöisesti iltaisin Laurea Tikkurilan kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan tekemä materiaali sekä opettajan valitsema suositeltava kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työskentely sekä itsenäisesti että n. 3-4 hengen ryhmissä
5 op x 26,7 h = yhteensä 133,5 h työskentelyä
Tunneilla käydään läpi vaiheittain ohjelmistokehityksen menetelmiä ja ohjelmistotuotannon perusteita.
Käsitellyistä menetelmistä tai tekniikoista tehdään harjoituksia ja ryhmätöitä, joita työstetään lähituntien lisäksi muuna aikana itsenäisesti sekä ryhmän kanssa yhteisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu arvosana-asteikolla 0-5
Arviointi perustuu:
Tehtäviin
Ryhmätyöskentelyyn
Omaan ryhmätyöhön
Arvioinnin menetelmät:
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä